Windowisko, czyli okno na teatr

Windowisko, czyli okno na teatr

Tegoroczna odsłona Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko po raz szesnasty skupiła teatry offowe z całego kraju. Spektakle konkursowe pierwszego dnia prezentacji przedstawiały, oprócz zróżnicowania tematycznego, również bardzo różnorakie emocje towarzyszące widzom po wyjściu z teatru.

Jako pierwszy w konkursowe szranki stanął Teatr Teatrans z Gdańska ze spektaklem Erwinka. Grupa teatralna prowadzona przez Marzenę Wojciechowską-Orszulak opowiedziała historię śmierci Erwinki, pierwszej dziecięcej ofiary II wojny światowej, z perspektywy przybranej matki dziewczynki. Przedstawienie trudno oceniać w konfrontacji z pozostałymi, gdyż występowała w nim młodzież i przypominało ono trochę spektakl szkolny. Było w nim zbyt dużo egzaltacji, krzyku, co w efekcie męczyło publiczność. Z tego względu najlepszą aktorsko postacią wydawał się Jan, ojciec Erwinki (również ofiara wojny), który milczał przez cały czas obecności na scenie .

Kolejny występ, czyli Bóg jest kobietą o jednej piersi Anny Iwasiuty-Dudek, pozwolił na chwilę oddechu i zanurzenia się w świat emocji kobiety walczącej z rakiem. Aktorka stworzyła ten monodram na podstawie własnych doświadczeń i postanowiła opowiedzieć w formie spektaklu przeplatanego piosenkami o trudzie pokonywania choroby. Akompaniował jej Sebastian Dudek, którego utwory dobrze dopełniały dramatycznych bądź wesołych momentów z jej opowieści. Aktorka niesamowicie przykuwała uwagę – nie tylko ze względu na piękną czerwoną suknię przylegającą do ciała, ale głównie za sprawą charyzmy i chęci życia, którą kierowała w stronę widzów.

Z kolei Linatendu Anny Krotoskiej było dość nieczytelne fabularnie. Spektakl składał się ze strzępków informacji, pewnego chaosu mającego uosabiać doświadczenie śmierci kogoś bliskiego. Jako plus trzeba za to podkreślić wyśmienite aktorstwo i plastyczność – zarówno twarzy, jak i ciała aktorki.

Jako ostatnia z konkursowych propozycji zaprezentował się kielecki Teatr Ecce Homo i Gracz. Michał Pustuła przedstawił tekst na motywach powieści Fiodora Dostojewskiego. Aktor „podawał” go, wcielając się we wszystkie występujące w danym fragmencie role. Niestety, nie widziałam w tym większego zamysłu. Pustuła nie skupiał na sobie uwagi, a w pewnym momencie wręcz zaczynał irytować nadmiarem wypowiadanych słów. Na scenie brakowało choćby odrobiny akcji.

Zwieńczeniem piątkowych pokazów było Kocha, lubi, szanuje Teatru Zielony Wiatrak i Kino Variatino, prezentowane poza konkursem. To zdecydowanie najlepszy punkt wieczoru. Nienachalny, wyważony spektakl opowiadający o relacjach damsko-męskich, swego rodzaju grze (to słowo zresztą często się w nim przewija). Aktorzy – Anna Haracz i Marek Brand –płynnie przechodzili ze scen pełnych napięcia, do tych zabawnych i lekkich, często urozmaiconych tańcem Haracz.

Z pewnością festiwal, jakim jest Windowisko to ważne wydarzenie, ponieważ pozwala spojrzeć na teatr nie tylko przez pryzmat dużych scen i licznych zespołów aktorskich, ale również docenić te, choćby najmniejsze, przejawy teatralnej twórczości. Mimo że nie zawsze stuprocentowo udane, na pewno ubogacające każdego obecnego na widowni.

Agnieszka Domańska, Teatralia Trójmiasto
Internetowy Magazyn Teatralny „Teatralia”, nr 113/2014

XVI Ogólnopolski Festiwal Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko, Gdańsk, 24-25 października 2014

 

Teatr Teatrans

Erwinka

Scenariusz: na podstawie poematu Pieśń o Erwince oraz monodramu Pikowa wg Rity Jankowskiej

reżyseria i adaptacja: Marzena Wojciechowska-Orszulak

obsada: Amelia Bielawska, Aga Burka, Monika Dąbrowska, Grzegorz Gawlista, Dagmara Lemecha, Gosia Lewandowska, Igor Lubert, Julia Nowicka, Dominik Pruszyński, Ola Stawarz, Wiktoria Stencel

 

Anna Iwasiuta-Dudek

Bóg jest kobietą o jednej piersi

scenariusz: Anna Iwasiuta-Dudek

reżyseria: Anna Iwasiuta-Dudek

muzyka: Sebastian Dudek

obsada: Anna Iwasiuta-Dudek

 

Anna Krotoska

Linatendu

Scenariusz: na podstawie L’inattendu Fabrice’a Melquiota oraz tekstów własnych Anny Krotoskiej

reżyseria: Alexandra Kazazou

dramaturgia: Alexandra Kazazou, Anna Krotoska

muzyka: Nefeli Stamatogiannopoulou, Daniel Han

scenografia, światła: Karol Jarek

obsada: Anna Krotoska

fot. Karol Jarek

 

Teatr Ecce Homo, Kielce

Gracz

adaptacja i reżyseria: Stanisław Miedziewski na motywach powieści Gracz Fiodora Dostojewskiego

obsada: Michał Pustuła

 

Teatr Zielony Wiatrak i Kino Variatino

Kocha, lubi, szanuje

tekst: Marek Brand

reżyseria: Marek Brand i Anna Haracz

choreografia: Anna Haracz

scenografia: Anna Molga

muzyka: Tomasz Kobiela, Wojciech Masiak

obsada: Anna Haracz, Marek Brand