Premiera spektaklu "Nesting" w choreografii Idana Cohena

Premiera spektaklu „Nesting” w choreografii Idana Cohena

„NESTING” – spektakl teatru tańca, będący efektem wspólnej pracy wybitnego izraelskiego choreografa Idana Cohena z tancerzami Krakowskiego Teatru Tańca, współorganizowany przez Krakowski Teatr Tańca, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie. Partnerami projektu są Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie, Instytut Polski w Tel Avivie oraz Festiwal Kultury Żydowskiej.

Krakowski Teatr Tańca

„NESTING” chor. Idan Cohen/PREMIERA!

Asystent choreografa – Eryk Makohon

Światło – Eryk Makohon

Występują – Paweł Łyskawa, Magdalena Skowron, Dominik Więcek,

Katarzyna Węglowska-Król/Katarzyna Żminkowska-Szymańska

Partnerzy: Krakowskie Biuro Festiwalowe, Muzeum Historii Żydów Polskich, Instytut Muzyki i Tańca, Instytut Polski w Tel Avivie, Festiwal Kultury Żydowskiej.

Spektakl „NESTING” jest realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2015”

„NESTING”, nazwany od czasownika oznaczającego wicie gniazda, przeprowadzi widza przez kulturowy szlak między Polską a Izraelem, śledząc nie zawsze wyraźne więzi kulturowe między naszą przeszłością i teraźniejszością.

Od dawna dyskutowane relacje polsko–żydowskie w spektaklu zyskają nową perspektywę. Wypowiedzą się młodzi artyści, którzy swoje odkrycia i tezę ujmą w plastycznym obrazie, w ruchu, dźwięku. Tancerze przemówią ciałem i emocją.

NESTING/idea przewodnia

Opierając się na koncepcji drzewa genealogicznego i gniazd wybudowanych z kulturowych wspomnień „Nesting” to poszukiwanie szeroko pojętego domu. Ludzie migrują od zawsze. Są jak ptaki, które pchane pierwotnym instynktem przetrwania, potrafią okrążyć kulę ziemską w poszukiwaniu domu.

Zdarza się, że musimy uciekać w poszukiwaniu bezpiecznej przystani… W latach 40. XX wieku naród żydowski zmuszono do ucieczki z Europy, a tym samym ogłoszono milionom ludzi, że nie są tym, za kogo się uważali, odebrano im ich tożsamość, wmówiono, że ich dom jest zupełnie gdzie indziej niż dotychczas czuli. Ich adresy przestały obowiązywać. Na miejscu ich domów zaczęto budowę nowych–choć często zbudowanych z tych samych cegieł. Na miejsce jednej rodziny wprowadzała się inna. Cały naród porzucił nie tylko swoje domy, ale swoje dotychczasowe życie. Żydzi zostawili synagogi, muzykę, obrazy, poezję.

Pomiędzy “wtedy” i “dziś” istnieje nadal luka, której nie da się łatwo wypełnić. Nieuzupełnione gałęzie drzewa genealogicznego powodują problemy tożsamości: kim jestem, skąd się wywodzę, co mnie stworzyło?

Zanim drzewo umrze, jego korzenie zdążą przebić asfalt układając go w dziwny kształt, w którym pozostanie na lata. Po tak uformowanym asfalcie przejdzie jeszcze wiele pokoleń ludzi, gdy po drzewie nie zostanie już dawno śladu. Czy zastanowią się co uformowało ziemię po której chodzą? Czyje korzenie pomogły uformować ich rzeczywistość?

Twórców projektu „Nesting” interesują takie właśnie wybrzuszenia, naleciałości, ślady. Co widziały kamienie wmurowane w fundamenty naszych domów? Z czego zbudowane są nasze gniazda, jeśli nie z historii, ze wspomnień i cudzego dziedzictwa? Szukamy odpowiedzi na pytania o źródła naszej tożsamości. /Idan Cohen/

NESTING/choreograf

Idan Cohen – życie w komunie w znaczący sposób wpłynęło na artystyczny kształt pracy Idana, który urodził się w 1978 roku w kibucu Mizra w Izraelu. Otrzymał stypendium, które umożliwiło mu studiowanie teatru i sztuk pięknych na „Art Colony” w izraelskim Nagev. Jeszcze zanim dołączył do światowej sławy Kibbutz Contemporary Dance Company – zespołu założonego przez Yehudit Arnon, został zaangażowany do projektu filmowo-tanecznego autorstwa Lary Bersa, tancerki zespołu Bat-Seva (Francja). Idan Cohen występował na całym świecie, w spektaklach słynnych choreografów, m.in.: Rami Be’er, Inbal Pinto, Ania Brod i inni. Od 2003 roku uczy, występuje i tworzy jako artysta niezależny, nagradzany w międzynarodowych konkursach choreograficznych. Wielokrotnie nagradzany m. in. podczas międzynarodowego konkursu tańca współczesnego (Sofia, Bułgaria), w konkursie „No Balet” w Ludwigshafen (Niemcy) czy podczas „Solo Tanz Theater Festiwal” w Sztutgarcie (Niemcy). W listopadzie 2007 roku zdobył I miejsce i nagrodę za oryginalną interpretację kompozycji muzycznej podczas „Margarita Arnaudowa” – międzynarodowego konkursu tańca współczesnego (Sofia, Bułgaria) za „Half cup sesame seeds”, choreografię stworzoną dla „Arabesque” Dance Company. W marcu 2007 roku wygrał drugą nagrodę za „A year in a fish life” w konkursie „No Balet” w Ludwigshafen (Niemcy). W marcu 2008 roku za spektakl „My sweet Littre fur” Idan Cohen otrzymał I nagrodę podczas „Solo Tanz Theater Festiwal” w Sztutgarcie (Niemcy). Prezentował swoje prace na całym świecie – w USA, Niemczech, Holandii, Belgii, Włoszech, Bułgarii, Polsce, Tajlandii oraz Grecji. Był zapraszany do współpracy jako artysta gościnny, choreograf i nauczyciel przez: Cullberg Ballet w Szwecji, UCLA University Los Angeles, D.N.A & CPR – Theatre New York, AU Washington DC, ACDFA Boston, Amherst College MA, University of Massachusetts Dance Department, Smith College Dance Department, Mount-Holyoke college (USA), The Scottish Dance Theater (Dundee, Szkocja), Impactt w Wilrijk (Belgia), „Arabesque” w Sofii (Bułgaria), Międzynarodową Konferencję Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu (Polska), The Jerusalem Academy oraz Suzanne Dellal Dance Center – Tel-Aviv (Izrael). Więcej na oficjalnej stronie choreografa www.idancohen.com

NESTING/wykonanie

Krakowski Teatr Tańca od 2008 roku konsekwentnie realizuje własne działania artystyczne oraz edukacyjne. Założycielem i kierownikiem Teatru jest Eryk Makohon. Obecnie Teatr współtworzy tandem artystyczny Eryk Makohon i Paweł Łyskawa oraz grupa niezależnych tancerzy.
KTT działa pod patronatem instytucjonalnym Teatru Miejskiego KTO.

Teatr zrealizował już ponad 25 pełnowymiarowych spektakli wystawianych na festiwalach w Polsce i zagranicą.

KTT jest również pomysłodawcą i organizatorem cyklicznych międzynarodowych warsztatów tańca współczesnego z pedagogami z Polski i zagranicy, konkursu choreograficznego „3…2…1…TANIEC”, Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER oraz BalletOFFFestival, realizowanych w Nowohuckim Centrum Kultury w latach 2008-2015.

Wieloletnie działania artystyczne i organizacyjne Eryka Makohona i Teatru przyczyniły się także do utworzenia Krakowskiego Centrum Choreograficznego.

Przy Teatrze działa grupa adeptów Teatru, obejmująca obecnie ponad 40 tancerzy, szkolących się regularnie pod okiem Eryka Makohona i Pawła Łyskawy.

Na płaszczyźnie artystycznej oraz organizacyjnej Teatr współpracował między innymi z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Instytutem Muzyki i Tańca, Teatrem Lalki, Maski i Aktora Groteska, Małopolskim Ogrodem Sztuki, Teatrem Ludowym, Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie, a także z Urzędem Miasta Krakowa oraz Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.

W 2008 roku powstało Stowarzyszenie Krakowski Teatr Tańca, którego celem jest wspieranie inicjatyw Teatru. Stowarzyszenie jest producentem wszystkich spektakli Teatru.

Teatr swoich scenicznych wypowiedzi nie zamyka w artystycznym monologu, a każdy spektakl to próba rozmowy z widzem. Teatr jest metafizyczną przestrzenią wymiany myśli tancerzy, ich doświadczenia, a także miejscem wyzwalania i rozwoju ich artystycznych osobowości. Proces, poszukiwanie, ruchowa i emocjonalna prawda oraz rozwój to najważniejsze pojęcia w słowniku grupy. Konsekwencja w realizacji własnej wizji artystycznej oraz specyficzny model funkcjonowania Teatru czyni Krakowski Teatr Tańca zjawiskiem oryginalnym i wyjątkowym.

„Jak zawsze rewelacyjny Eryk Makohon i jego tancerze”

/Gazeta Wyborcza/

„Choreografie Eryka Makohona (…) poruszają nasze zmysły”

/Rzeczpospolita/

„Tej grupie zawsze towarzyszy akompaniament kilkunastominutowych oklasków publiczności”

/Dziennik Polski/ 

 

W ramach wieczoru pokazany zostanie także spektakl „Kwadryga na TRZECH” Krakowskiego Teatru Tańca, w choreografii Eryka Makohona.

chor. Eryk Makohon

występują: Jan Lorys, Paweł Łyskawa, Tomasz Urbański

„Kwadryga na TRZECH” w choreografii Eryka Makohona, tancerza związanego wcześniej ze Śląskim Teatrem Tańca i założyciela własnego zespołu oraz estetyki, zgodnie z tytułem jest nawiązaniem do klasycznych ideałów piękna, opartych na harmonii i doskonałych proporcjach. To narracja o pięknie w zgodzie z porządkiem klasycznym, rzymskim, przejawiającym się między innymi w męskim ciele.

„Twórcom udała się trudna sztuka zrobienia spektaklu, który ani na chwilę nie sugerował genderowych dwuznaczności. Męskie trio ubrane tylko w czarne spodenki bardzo zdecydowanie zabrało nas w świat starożytnych herosów, muskularnych ciał z greckiej wazy wzbogaconych energią mistrzów parkour. Tu też brawa były spore i słusznie”.

/dziennikwschodni.pl, 12.11.2012/

„W tym spektaklu nadzwyczajność osiąga, by tak rzec, swoje apogeum, ponieważ tancerze – Jan Lorys, Paweł Łyskawa i Tomasz Urbański – zdają się przeczyć prawom grawitacji, gdy wbiegają na szczyt ustawionego ukośnie stołu. Sama choreografia złożona jest z tego wszystkiego, co w świecie starożytnych herosów najdoskonalsze. Forma, rytm, dynamika – próżno szukać w niej czegoś, co nie wpisywałoby się w ideał złotego ciągu. Niesamowita precyzja idzie tutaj w parze z szaleńczą, lecz paradoksalnie okiełznaną energią. Artyści zdumiewają plastycznością ciał, płynnością ruchów. Czasem ich taniec przypomina pojedynek męskości, czasem braterską współpracę przy konstruowaniu niewidzialnych, a i tak spektakularnych, architektonicznych cudów…”

/Teatralia, kwiecień 2015/

 

NESTING PREMIERA

21.09.2015, godz. 20.00

ICE Kraków Cogress Centre

Bilety w cenie od 40 do 80 złotych są dostępne poprzez portal Eventim.pl oraz w punktach informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. Św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) i w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11)

27.09.2015

Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie

pokaz zamknięty/obowiązują zaproszenia

fot. Jim Coleman

aa