Porcelanowa zagadka ludzkich rozmiarów (Rejs)

Porcelanowa zagadka ludzkich rozmiarów (Rejs)

Niewyjaśnione zjawiska mają w sobie coś ze snu na jawie. Sprawiają, że zaprzeczamy rzeczywistości, jeśli zdolna jest przekroczyć granice możliwego. Czerń staje się bielą. Biel czernią. Martwe jest żywe, a żywe jest martwe. Czy patrząc na mordercę można zobaczyć ofiarę? Porcelanowa lalka, wyimaginowana bohaterka historii o zaginionej załodze sterowca, staje się pretekstem do badania absurdu. Pytanie tylko -– czy wiemy jak badać absurd ?

Transatlantycka podróż kończy się dla załogi sterowca The Glob  tragicznie. W tajemniczych okolicznościach ginie załoga, kapitan i rosyjscy oraz niemieccy oficerowie. W części restauracyjnej funkcjonariusze znajdują siedem osób powieszonych na paskach. Przenosimy się do amerykańskiej siedziby FBI. Czwórka specjalistów próbuje znaleźć winnego tej dramatycznej sytuacji. Stolik staje się miejscem wymiany poglądów wszystkich obecnych na zebraniu -– pani psycholog i trzech amerykańskich agentów. Profesjonaliści szukają dowodów zbrodni, której nie sposób udaje się wyjaśnić w żaden racjonalny sposób. Główną oskarżoną jest ludzkich rozmiarów, porcelanowa lalka.

Rejs to premierowy spektakl alternatywnej grupy teatralnej Ad Spectatores. Urok tego przedstawienia polega na wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań. Głośniki w uszach widzów pozwalają wczuć się w klimat przedstawienia i przenieść w rok 1934. Wykorzystanie starych filmów to bardzo udana próba umiejscowienia spektaklu w czasie.

Charakterystyczna kreacja postaci i manewrowanie panującymi nastrojami za pomocą muzyki, dźwięków i głosów, to ciekawe połączenie zręcznie skomponowanego słuchowiska i alternatywnego teatru. Spektakl działa na wyobraźnię. Sporo dzieje się  również poza sceną. W głowach widzów. Gra cieni i magia dialogów to sposób, by wyjść do widza z inną formą inscenizacji, niż ta powszechnie znana.

Rejs to ciekawa propozycja dla wszystkich miłośników niewyjaśnionych zjawisk. Priorytetem nie jest tu jednak fabuła, a realizacja. Twórcy bawią się z widzem, tworząc teatr wielowymiarowy. Teatr dobrych pomysłów, eksperymentalny i gotowy na wszystko.

Angelika Szubert, Teatralia Wrocław
Internetowy Magazyn „Teatralia“ numer 129/2015

Teatr Ad Spectatores, Scena w Browarze Mieszczańskim

Rejs

reżyseria: Maciej Masztalski

reżyser dźwięku: Marek Księżarek

muzyka: Maciej Masztalski

kostiumy: Ewa Beata Wodecka

obsada: Aleksandra Dytko, Lucyna Szierok, Marcin Chabowski, Łukasz Chojęta, Jakub Giel, Piotr Zakrzewski

premiera: 15 lutego 2015