„Podwórko Korczaka” TEATRU HOTELOKO – najbliższy spektakl 26 stycznia

Plakat Podwórko Korczaka OK M

PODWÓRKO KORCZAKA na podstawie tekstów Janusza Korczaka

Premiera 14 grudnia 2012

Scenariusz i reżyseria: Paweł Paszta

Scenografia: Ewelina Brudnicka

Muzyka i opracowanie muzyczne: Mateusz Dębski

Projekcje wideo: Thomas Harzem

Występują: Alicja Dąbrowska, Agata Życzkowska, Marcin Chochlew, Włodzimierz Press

Producent:  Teatr HOTELOKO

Produkcja: Agata Życzkowska//Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ [frt:nf]

Projekt y graficzne: Katarzyna Szarek

Zdjęcia: Marta Ankiersztejn

Partner: Teatr Kamienica, Gaz-System S.A.

Współpraca: ATu Teatr, Muzeum Żydów Polskich w Warszawie,

Patronat honorowy: Rzecznik Praw Dziecka

Patronat medialny: Radio Planeta FM, teatralia.com.pl, independent.pl, kulturalnie.waw.pl , teatr dla was.pl, IRKA – Instytut Rozwoju Kultury Alternatywnej

 

Najbliższy spektakl 26 stycznia 2013 r. godz. 20:00

TEATR KAMIENICA, Piwnica Warsza, Al. Solidarności 93, Warszawa

REZERWACJA BILETÓW: tel. 22 624 01 99/bilety@teatrkamienica.pl

PODWÓRKO KORCZAKA  idzie za myślą Janusza Korczaka: patrzy na życie oczami dziecka. Dorośli aktorzy rozmawiają językiem czystym, prostym. Śpiewają, skarżą się, pytają – próbują odkryć  prawdę o sobie i o świecie. Historia z getta, oparta na autentycznych wydarzeniach, uchwycona w dramaturgii iście podwórkowej: od śmiechu i beztroskich rozmów, przez filozofię, awanturę, po płacz i łzy. Sceny zabawne przeplatane refleksyjnymi monologami z Pamiętnika z getta. Autorski projekt z ważną rolą muzyki na żywo.

Spektakl przeznaczony jest dla młodzieży i widzów dorosłych.

 

– Kto to?

– Jestem krasnoludkiem. Wezwałeś mnie, więc przybyłem. Czego chcesz? Tylko prędko! (pauza) Wezwałeś mnie, a teraz nie wierzysz. Powiedz jakieś życzenie. Spróbuj. Co ci to szkodzi?

Wezwałeś mnie Westchnieniem Tęsknoty. Ludzie myślą, że zaklęcia to koniecznie muszą być wyrazy. A nie, a nie, a nie! No patrz! Patrz, jakiś ty uparty! Śpiesz się, bo sobie pójdę. Mnie nie wolno być długo. Będziesz potem żałował.

– Chcę znów być dzieckiem!

I stało się.

 

TEATR HOTELOKO powstał z inicjatywy aktorki i producentki Agaty Życzkowskiej. Działa pod skrzydłami Fundacji Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ [frt:nf]. Nazwa teatru jest ściśle związana z ideą: Teatr HOTELOKO nie ma swojej stałej siedziby, a twórcy mogą pracować w różnych miejscach w Polsce i na świecie. Teatr nie ma też stałej grupy artystów, do kolejnych projektów zapraszani są różni twórcy. Do tej pory zostały zrealizowane dwa spektakle: PRACOWNIA LUDICA №2 przy współpracy z ENCZIMA Teatro z Madrytu oraz Końce świata w reżyserii Karoliny Kirsz. Spektakl  Podwórko Korczaka powstał przy współpracy z Teatrem KAMIENICA.

Spektakl realizowany dzięki dotacji Instytutu Książki w ramach obchodów Roku Korczaka

Projekt wspierany przez  Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Ambasadę Republiki Federalnej Niemiec w Warszawie//Gefördert aus Mitteln der Stiftung für deutsch-polnische Zusammenarbeit und der Bundesrepublik der Deutschland Botschaft in Warschau

 

Więcej info:

www.fundacjarozwojuteatru.pl

www.facebook/TeatrHoteloko

 

AKTORZY:

WŁODZIMIERZ PRESS – aktor. Ukończył warszawską PWST w 1963 roku. Występował w wielu teatrach m.in. w warszawskich teatrach Kwadrat i Dramatycznym. Współpracował z Jerzym Grzegorzewskim, u którego zagrał m.in. w spektaklach La Bohème, Wujaszek Wania i Cztery komedie równoległe w Teatrze Studio w Warszawie, a następnie w Operetce” Gombrowicza w Teatrze Narodowym. Jego debiut filmowy to „Rozwodów nie będzie”, a jako scenarzysta zadebiutował w filmie Na dobranoc. Popularność przyniosła mu rola Grigorija w serialu Czterej pancerni i pies. Jest także aktorem dubbingowym.

ALICJA DĄBROWSKA – aktorka. Ukończyła warszawską  Akademię Teatralną w 2006 roku. Zagrała m.in. w dyplomie Trzy siostry w reż. Agnieszki Glińskiej. Przez dwa lata była związana z Teatrem Witkacego w Zakopanem, gdzie zagrała m.in. w spektaklu Between w reż. Andrzeja Dziuka. Ponadto wystąpiła w spektaklu ,Oto idzie Panna Młoda w reż. Grzegorza Chrapkiewicza w Teatrze Komedia w Warszawie. Otrzymała Nagrodę im. Andrzeja Nardellego za najlepszy aktorski debiut  w sezonie 2007/2008 za rolę Abigail Williams w spektaklu Czarownice z Salem. Zagrała m.in. w filmach Katyń reż. Andrzej Wajda, Świadek koronny reż. J. Sypniewski oraz Rewers reż. Borys Lankosz.

MARCIN CHOCHLEW – aktor. Ukończył PWSFTviT w Łodzi w 1999 roku, gdzie z dyplomem Niezidentyfikowane szczątki ludzkie oraz prawdziwa natura miłości Brada Frasera, w reżyserii Jana Maciejowskiego, zdobył Grand Prix za najlepszy spektakl, na międzynarodowym festiwalu szkół teatralnych w Brnie. Aktualnie na deskach teatralnych można go zobaczyć w przedstawieniu Scenariusz dla trzech aktorów Bogusława Schaeffera na kameralnej scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie oraz w spektaklu Para Para Witolda Bielińskiego granego w różnych ośrodkach kultury w całej Polsce. Grał m.in. w serialach Plebania, M jak Miłość, Czułość i Kłamstwa i Na Wspólnej.

AGATA ŻYCZKOWSKA –aktorka i producent. Ukończyła Wydział Aktorski PWSFTvi Tw Łodzi w 2001r. Współpracowała m. in. z Iwoną Kempą, Waldemarem Zawodzińskim, Pawłem Szkotakiem. Otrzymała wiele nagród w tym dla Najlepszego Młodego Aktora w sezonie 2001/2002 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Stworzyła od podstaw magazyn społeczno-kulturalny RAZEM, który prowadziła przez 4 lata jako Redaktor Naczelna. Jest inicjatorką powstania Fundacji Rozwoju Teatru ‚NOWA FALA’ oraz Teatru HOTELOKO. Jest producentem wszystkich projektów Fundacji, w których często bierze udział także jako aktorka: Turista, Marius von Mayenburg, reż. Thomas Harzem, Pracownia Ludica – współpraca z Enczima Teatro w Madrycie, Końce świata, Marc Becker, reż. Karolina Kirsz.

RECENZJE:

Przedstawienie młodego reżysera Pawła Paszty jest zabawne, wesołe, ale cały czas czujemy wiszące nad podwórkiem zagrożenie. Dzieciństwo w takim miejscu to nie jakieś tam „Koszałki opałki”, to prawdziwe życie.

Iza Poznerowicz, teatr dla was.pl

Aktorzy budują atmosferę sztuką słowa. Tę niezwykle rzadką umiejętność artyści Teatru Hoteloko opanowali do perfekcji. Scenografia ogranicza się do minimum – jedynym stałym jej elementem jest metalowa konstrukcja wyrastająca z sufitu, która później okazuje się być karuzelą – symbolem wolności i beztroskiej radości. Ten zabieg celowo skupia uwagę widza na przekazie. Przekazie niewątpliwie frapującym i refleksyjnym. (…) “Podwórko Korczaka”, mimo dotykania trudnych tematów, przepełnione jest sytuacjami komicznymi. To właśnie działania dzieci dodają tej tematyce lekkości i finezji. Radosne przyśpiewki, wyliczanki i proste zabawy sprawiają, że spektakl jest dynamiczny, a widz nie czuje się zmęczony czy też znudzony.

Katarzyna Binkiewicz, teatr dla was.pl

W rolę głównego bohatera wciela się Włodzimierz Press, który idealnie oddaje iście stoicki spokój Korczaka oraz miłość do podopiecznych. Świat widziany oczami małych bohaterów dobrze przedstawiają również pozostali aktorzy: Alicja Dąbrowska, Agata ŻyczkowskaiMarcin Chochlew. Przekazują oni żywiołowość i zapał, jaki posiadają jedynie dzieci. I właśnie o tej dziecięcej czystości umysłów, delikatności, ale również o ich rozmyślaniach i wątpliwościach opowiada sztuka.

Marcin Radomski, FWPN

W przedstawieniu mnóstwo jest sytuacji komicznych. Służą temu zabawne dialogi, które nie tchną pretensjonalnością. Tekst jest pełen równoważników zdań, dzięki czemu nabiera niezbędnej dynamiki. Aktorzy stanowią zespół, który uzupełnia się w poszczególnych partiach. W pewien sposób pomaga brak rekwizytów, który wymusza działanie w interakcji z partnerem. (…) Paszta unika drastycznych obrazów, pozostawiając je naszemu domysłowi. ,,Podwórko Korczaka” jest warte uwagi  przede wszystkim ze względu na oryginalny sposób opowiadania o świecie, który z brutalnością zanegował oczywistość dziecięcej logiki.

Szymon Spichalski, teatr dla was.pl