Panta rhei (Le Flux/Przepływ)

Panta rhei (Le Flux/Przepływ)

Grecki filozof Heraklit przed wiekami powiedział, że wszystko płynie. Jak się okazuje, jego koncepcja jest wciąż żywa, gdyż choreografka Julia Dondziło odwołuje się do niej w międzynarodowym projekcie artystów z Polski, Francji, Luksemburga, Martyniki i Peru – Le Flux/Przepływ.

Na scenie widzimy czworo tancerzy – trzy kobiety, jednego mężczyznę. Cała czwórka początkowo porusza się w rytm odgłosów kapiącej wody. Sukienki tancerek i męskie spodnie, uszyte z materiału przypominającego płynące strużki wody, falują w ruchu. Spektakl wymaga dużego wysiłku fizycznego – po chwili po ciałach tańczących płyną już te realne strużki – potu. Nic dziwnego, wszak perfekcyjne wykończenie każdego ruchu, intensywność spektaklu i bardzo dobra współpraca na scenie, muszą być okupione zmęczeniem. Jednak przedstawienie zaczęło prawdziwie nabierać tempa od sceny, gdy cała czwórka stoi przed białą płachtą (w tle mając „płynące” wizualizacje) i porusza się płynnymi ruchami do radosnej muzyki.

Spektakl mówi o człowieku i zmianach zachodzących wokół niego, które symbolizować ma woda. Muszę przyznać, że nie trafia do mnie zamysł Julii Dondziło o odwołaniu do korzeni i związku z tradycją jako stałych punktach wobec ciągłych zmian. Nie wynika to wystarczająco czytelnie, moim zdaniem, z tego, co tancerze przekazują swoim tańcem. Tytułowe przepływy rozumiem za to w inny sposób. Ilustruje je scena, w której wyluzowani tancerze po wyczerpującym tańcu usiedli na podłodze twarzą w twarz z widownią, śmiali się do niej, podchwytywali klaskanie niepewnej, czy to już na pewno koniec publiczności, wydawali z siebie rozmaite dźwięki. Był to piękny przykład na przepływ energii między wykonawcami a widzami, ukoronowanie tego spektaklu, klamra zamykająca temat. Tancerze udowodnili ideę spektaklu tą ostatnią sceną.

Agnieszka Domańska, Teatralia Trójmiasto
Internetowy Magazyn "Teatralia" numer 104/2014

29. Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku
Julia Dondziło
Le Flux/Przepływ
idea, choreografia, reżyseria: Julia Dondziło
muzyka: Miss God
kostiumy: Elwira Horosz
wideo: Maëlle Bertrand
występują: Stéphanie Gineau, Véronique Lemonnier, Colibri Cottier, Assan Beyeck-Rifoe, Julia Dondziło
Francuska prapremiera: kwiecień 2014 (Teatr Uniwersytetu Paris 8)
fot. mat. prasowe teatru