Okiem dziecka (Medea)

Okiem dziecka (Medea)

Zdradzona kobieta zdolna jest do wszystkiego. Wiedział o tym już Eurypides, kiedy pisał sztukę o Jazonie, który porzucił piękną Medeę. O tym jak to rozstanie wyglądało z perspektywy ich dzieci, opowiada spektakl Medea wystawiany w Teatrze Polonia.

Tekst sztuki, oparty na eurypidesowskim micie o Medei, napisały Kate Mulvany i Anne-Louise Sarks. Rzecz po raz pierwszy wystawiono w Australii, gdzie została bardzo dobrze przyjęty i zdobyła wiele nagród. Teatr Polonia jest odpowiedzialny za jego europejską premierę. Reżyserii pojęła się Dorota Kędzierzawska, która do tej pory zajmowała się produkcją filmową. Znana jest z takich filmów jak Pora umierać, Jestem czy Jutro będzie lepiej. Medea jest jej debiutem, jeśli chodzi o reżyserię teatralną.

Głównymi bohaterami są chłopcy: Leon i Teoś. Małżeństwo ich rodziców – Medei i Jazona – właśnie się kończy. Ojciec wyprowadził się już do innej kobiety, matka zaś próbuje sobie z tym poradzić. Dzięki chłopcom na sytuację możemy spojrzeć oczyma dzieci, które – tak jak rodzice – również przeżywają swój własny, mały dramat. Historia, którą możemy zobaczyć, opowiada o miłości, zdradzie, wreszcie o zemście, której największymi ofiarami stają się właśnie dzieci.

Spektakl jest swego rodzaju ewenementem. Duże role powierzono dzieciom i trzeba przyznać, że podołały one zadaniu. Chłopcy są naturalni, zabawni, momentami wzruszający. Świetnie radzą sobie z całą gamą emocji, które przyszło im zagrać. W rolach Leona i Teosia możemy zobaczyć naprzemiennie Jana Rogalińskiego i Adama Tomaszewskiego oraz Feliksa i Wincentego Mateckich.

Grająca Medeę Magdalena Boczarska na tle dzieci wypada bardzo blado. Na scenie nie pojawia się zbyt często, a i tak jej obecność drażni i przeszkadza. Aktorka jest sztuczna, przerysowana. Jedyne co trzeba jej oddać, to świetny głos. Inną kwestią jest to, że pojawiające się piosenki były głównie nużącymi przerywnikami.

Bardzo ciekawym uzupełnieniem spektaklu są wizualizacje w tle. Również scenografia jest pomysłowa, dobrze służy przebywającym na scenie chłopcom. Uwagę zwracają też przemyślane rekwizyty.

Jak pokazuje spektakl, prawdy zawarte w mitach są wciąż aktualne. Miłość wciąż zmusza do trudnych wyborów, zdrada boli tak samo, a na nieporozumieniach rodziców najmocniej cierpią dzieci.

Milena Lenarciak, Teatralia Warszawa
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 105/2014

Teatr Polonia w Warszawie
Medea
reżyseria: Dorota Kędzierzawska
tłumaczenie: Karolina Kołtun
scenografia i światło: Arthur Reinhart
kostiumy: Małgorzata Zacharska
muzyka: Daniel Pigoński
autorzy tekstów piosenek: Piotr Lachmann, Bogdan Chorążuk
animacje: Eliza Płocieniak-Alvarez
konsultacje szermiercze: Michał Zabłocki
asystent scenografa: Małgorzata Domańska
producent wykonawczy i asystent reżysera: Marta Więcławska
obsada: Magdalena Boczarska, Feliks Matecki, Wincenty Matecki, Jan Rogaliński, Adam Tomaszewski
premiera: 22 maja 2014
fot. mat. prasowe