Nużąca zabawa w weselnej izbie (Wesele)

23 kwietnia rozpoczęło się w Łodzi święto młodych aktorów – 31 Festiwal Szkół Teatralnych. Studenci czwartego roku wydziału aktorskiego z czterech polskich szkół – PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie, PWSFTviT w Łodzi, AT im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu – prezentowali swoje spektakle dyplomowe. Festiwal zainaugurowało Wesele Wyspiańskiego w wykonaniu studentów AT w Warszawie. Spektakl wyreżyserował Jarosław Gajewski.

Na scenie nie ma weselnej izby. Barwne ludowe stroje nie tańczą razem z aktorami. Zawieszone na stojakach pamiętają czasy, gdy były kostiumami do realizacji Wesela w reżyserii Kazimierza Dejmka. Przez środek sceny przewieszony jest gąszcz grubych lin. Młodzi aktorzy biorą udział w próbach do spektaklu. Ubrani w czarne treningowe stroje rozgrzewają się w tyle sceny. Niektórzy ćwiczą swoje kwestie wewnątrz narysowanego kredą prostokąta. Niedługo zaczną przywoływać chochoła.

Jarosław Gajewski rzucił studentów na głęboką wodę, kiedy zdecydował się na wystawienie z nimi klasyki. Efekt tej brawurowej decyzji nie okazał się zbyt imponujący. Studenci sprawiali wrażeni zagubionych i przygniecionych ciężarem kanonicznego dramatu. Aby zrealizować własną wersję Wesela, zrezygnowali z politycznego wymiaru tekstu i skupili się na bohaterach, ich pragnieniach oraz obawach. W spektaklu zabrakło jednak energii, której w każdym kolejnym akcie na scenie odczuwało się coraz mniej. Aktorzy zaprezentowali swoje umiejętności techniczne, ale zapomnieli o wcielaniu się w postaci. Wesele w ich wykonaniu stało się głównie popisem umiejętności, a zamiast Poety czy Panny Młodej po scenie przesuwały się jedynie ich wyblakłe, zmęczone cienie. Zgubiono także fantastyczno-magiczną sferę dramatu. Spektakl był w efekcie męczący dla widowni, z którą nie nawiązano żadnego kontaktu. Do końca przedstawienia zostali jedynie najbardziej wytrwali.

Młodym aktorom zabrakło odwagi do gry z tekstem. W porównaniu do kolegów z innych szkół, którzy prezentowali współczesne sztuki, wydawali się bardzo zamknięci w żelaznych zasadach tradycyjnej formy. Ich zamiarem było skupienie się na postaciach, poznanie ich i przemówienie przez nich do widzów, jednak nikt nie zdecydował się na nową, zaskakującą interpretację. Stworzyli spektakl ciężki, męczący i zmarnowali energię Wyspiańskiego zawartą już chociażby w szopkowej budowie dramatu.

Trudno określić, czy to reżyser stłumił młodzieńczą świeżość, którą studenci bez wątpienia posiadają, czy to ciężar Wesela zmęczył ich już na początku drogi. Niestety, tym razem tradycja i młodość nie stworzyły zgranej pary.

Agata Wiśniewska, Teatralia Łódź
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 58/2013

31 Festiwal Szkół Teatralnych w Łodzi

Akademia Teatralna w Warszawie

Wesele

Stanisław Wyspiański
adaptacja i reżyseria: Jarosław Gajewski
współpraca reżyserska: Aleksandra Bożek
współpraca reżyserska, ruch sceniczny: Katarzyna Anna Małachowska
scenografia i kostiumy, projekt plakatu:
Maria Kanigowska
muzyka: Piotr Nazaruk
praca nad słowem:
Katarzyna Skarżanka
asystenci reżysera:
Zuzanna Liszewska, Karolina Matuszewska
fotografie:
Bartek Warzecha
obsada:
Katarzyna Hołtra, Paulina Komenda, Paulina Korthals, Aleksandra Radwan, Aleksandra Rowicka, Marcela Stańko, Kinga Suchan, Afrodyta Weselak, Tomasz Brzostek, Sebastian Dudała, Adam Fidusiewicz, Józef Pawłowski, Michał Poznański, Krzysztof Szczepaniak, Mateusz Weber i Bartosz Żuchowski

Premiera: 4 października 2012