Z nogami im do twarzy (HOTEL MISERY deluxe)

Z nogami im do twarzy (HOTEL MISERY deluxe)

HOTEL MISERY deLuxe jest jak narkotyczny odlot. Pokoje do wynajęcia stanowią osobne, przesuwane sceny, dzięki czemu akcja wciąż nabiera tempa, a w każdym pomieszczeniu dzieją się rzeczy zadziwiające, nierealne. W spektaklu, zrealizowanym przy współpracy szczecińskiej Kany z teatrem Krepsko, mieszają się absurdalny czeski dowcip i koloryt.

Kobieta o trzech dolnych kończynach, mężczyzna siedzący na krześle do góry nogami i fascynująca rola Bibianny Chimiak – wszystko to przyczyniło się do budowy niezwykłego napięcia i atmosfery opiumowych wizji. Sam spektakl zaczyna się już na schodach teatru, kiedy widzowie otrzymują informatory w kształcie hotelowych zawieszek na drzwi. Następuje wówczas chwila oczekiwania – wszyscy czujemy się jak goście. Jest tłoczno i duszno, a niepewność tego, co dzieje się za drzwiami, jak skonstruowana została scena, podnieca i zaciekawia.

Jedyne słowa, które padają w spektaklu, pochodzą z wykorzystanej muzyki. Aktorzy opowiadają swoje historie gestem, tańcem, mimiką, śmiechem i światłem. Czas odmierzają kolejne sceny-pokoje – jedne drzwi się otwierają, poprzednie zatrzaskują. Jakby HOTEL MISERY deLuxe nam się śnił. Poza tym zastosowano tu zmysłowy motyw podwójnego dragu. Najpierw na scenie pojawia się postać przypominająca mężczyznę wystylizowanego na kobietę. W czarnej garsonce, rajstopach i woalce przywodzi na myśl – zwłaszcza gdy wychodzi z szafki – rolę z filmu Ze śmiercią jej do twarzy Roberta Zemeckisa. W ostatniej scenie podobnie ubrane Madeline (Meryl Streep) i Helen (Goldie Hawn) spadają ze schodów i rozpadają się na kawałki. W teatrze się to jednak nie zdarza, a szafka wykorzystana zostaje przez jeszcze jedną parę bardzo „zręcznych” nóg. Nogi są tutaj bohaterem i rekwizytem, tańczą, kokietują, odchodzą. Człowiek w woalce okazuje się Bibianną Chimiak, czyli kobietą przebraną za ubranego „w kobietę” mężczyznę. W sennej scenerii transgresja staje się zwyczajna jak trzecia noga Karoliny Sabat. HOTEL uwodzi pozorną nierealnością, niedopowiedzeniem, sprawia, że wszystko, co wcześniej uznawaliśmy za normalne, staje się blade i nudne.

Spektakl jest jak popularny kalendarz adwentowy wypełniony czekoladkami. Każdego dnia otwieramy kolejne okienko i zjadamy następny smakołyk. Hotelowe mecyje nie są jednak dla dzieci, ponieważ każda z nich została jak gdyby wypełniona alkoholem, wywołuje rausz. Po takiej dawce na emocjonalnego kaca cierpią również hotelowi goście, w których poza potrzebą relaksu i samotności tkwi również tęsknota za drugim człowiekiem. Przyglądają się więc sobie, podglądają nawzajem, zaspokajają pragnienia. Ktoś gra w szachy, ktoś inny bawi się klockami zabijając nudę i myśl o tym, że hotelowy pokój to tylko przesuwane ściany, które – jeśli je odsłonić – zdradzają sekrety. A skoro aktorzy milczą, ściany te mają raczej nogi niż uszy. I nogi znowu tańczą.

Krepsko Theatre Group, czesko-fińska trupa, łączy w spektaklu skandynawski chłód z praską wesołością, wkradającą się niczym chochlik w stereotyp polskiej gościnności. Samo miejsce, kolorowe, choć opisane jako niegdyś sławne i pozbawiające nadziei, wabi jednak ufnością w to, że lepsze czasy powrócą, wyrosną niczym trzecia noga…

Gra zaczyna się jeszcze zanim widzowie zajmą miejsca. Na hotelowym korytarzu już mijają się goście, natychmiast zostajemy „wciągnięci” w sztukę. Końcowe brawa też zostały poprzedzone oklaskami dobiegającymi ze sceny. Z jednej strony teatr podpowiada nam, że to już czas, z drugiej – powstaje wrażenie, jakby nikogo nie interesowało, czy i na co patrzymy. Hotel jest jaskrawy i chaotyczny, a w każdym pokoju siedzi ktoś, kto nosi w sobie coś z nas. Jeśli zatem chcemy się spotkać z naszym wewnętrznym „ja”, przyjrzeć się sobie niezupełnie na poważnie czy trzeźwo, urlop w MISERY deLuxe będzie ku temu doskonałą okazją.

 Kinga Cieśluk, Teatralia Szczecin
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 81/2014

Ośrodek Teatralny KANA
Teatr Kana & Krepsko Theatre Group
HOTEL MISERY deluxe
menedżer recepcji: Linnea Happonen
obsługa hotelowa: Bibianna Chimiak, Dariusz Mikuła, Karolina Sabat, Piotr Starzyński, Jiří Zeman
pokojówka: Andrea Szakál
muzyka w holu: Mayim Alpert
elektryk hotelowy: Kauri Klemelä
współkonserwacja: Teatr KANA, KREPSKO theatre group
inni współpracownicy sezonowi: Philip Holm, Ville Niska, Kaja Renkas, Patrik Sedlák, Lukáš Teklý, Tony Wallius
premiera: 6 grudnia 2013