Magiczne słowa dla małych i dużych (Najmniejszy bal świata)

Magiczne słowa dla małych i dużych (Najmniejszy bal świata)

Wymawianie prostych, a zarazem magicznych słów, takich jak proszę, dziękuję i przepraszam, potrafi sprawiać kłopoty nie tylko dzieciom, ale również dorosłym. Dlatego na Najmniejszy bal świata – nowy spektakl Teatru Zagłębia, dedykowany młodszym widzom – bez oporów mogą przyjść również nieco starsi przedstawiciele teatralnej publiczności.

Wydawałoby się, że temat spektaklu, którego bohaterką jest rozkapryszona, krnąbrna i leniwa dziewczynka, to nic niezwykłego. Ot, życie. A jednak… Malina Prześluga, autorka tekstu, nadała opowiadaniu o Królewnie Migawce ciekawą i zabawną formę, w której przenosi nas do kraju Króla Maciupka i Królowej Malusi, gdzie można spotkać Pana Przechodnia, Ciarki, czy… Oczko w Rajstopie.

Główna bohaterka, chcąc uniknąć pracy przy przygotowaniach do swojego urodzinowego balu, sporządza eliksir (nazwany przez nią „ekliksirem”), dzięki któremu wysyła swoich rodziców na inną planetę. Początkowo widzi same plusy tej sytuacji – może bawić się do woli, bez obowiązków czy rodzicielskich nakazów, zakazów i próśb. Kiedy jednak nie ma nikogo, kto pocałowałby ją w zraniony palec czy poczytał książkę na dobranoc, Migawce zaczyna brakować mamy i taty. Aby odnaleźć najbliższe osoby, musi wyruszyć w podróż, w której towarzyszy jej nieco pokraczny, lecz posiadający ogromną mądrość życiową Pokurcz. Zanim jednak Królewna zrealizuje cel swojej wędrówki, musi nauczyć się dziękować, przepraszać, prosić, bezinteresownie dzielić się swoimi rzeczami, wykazywać się odwagą i sprytem, a w końcu – docenić Pokurcza jako przyjaciela. Dopiero po odbyciu przez Migawkę tak pouczającej podróży wracają jej rodzice i wreszcie może odbyć się tytułowy bal.

Twórcy przedstawienia zrealizowanego w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu – reżyser Aneta Głuch-Klucznik i scenograf Aleksander Maksymiak – postanowili wprowadzić publiczność w niezwykły świat, w którym podróż odbywa się nie po dalekich krajach, a po nodze mamy, za pomocą neonowych kolorów oraz elementów czarnego teatru, który w Polsce wciąż intryguje i oczarowuje widzów, zwłaszcza będących w wieku szkolnym. Połączenie tych efektów z muzyką, elementami scenografii odwołującymi do amerykańskich neonów i dyskotekowymi światłami sprawiło, że chwilami odnosiło się wrażenie, iż akcja spektaklu przeniosła się do lunaparku. Oszczędne wykorzystywanie nagromadzenia tych elementów nie doprowadziło jednak do uczucia przesytu spowodowanego zaproponowaną przez twórców formą, a uwaga dzieci cały czas była skierowana na scenę, na której rozgrywały się kolejne przygody bohaterów.

Ciekawie napisany tekst i interesująco opracowany kształt przedstawienia z pewnością zaintrygują niejednego młodego widza, a nienachalnie przekazywane wartości edukacyjne przypadną do gustu zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom. Czas zatem udać się na Bal

Magdalena Czerny, Teatralia Śląsk
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 69/2013

Teatr Zagłębia w Sosnowcu

Malina Prześluga
Najmniejszy bal świata
reżyseria: Aneta Głuch – Klucznik
scenografia: Aleksander Maksymiak
muzyka: Tomasz Łuc
obsada: Agnieszka Bałaga – Okońska (Królowa Malusia, Ciarka 1), Maria Bieńkowska (Gęsia Skórka), Beata Deutschman (Oczko w Rajstopie, Zegarek), Edyta Ostojak (Królewna Migawka), Michał Bałaga (Pokurcz), Piotr Bułka (Król Maciupek, Lis, Ciarka 3), Przemysław Kania (Pan Przechodzień, Ciarka 2), Krzysztof Korzeniowski (Komar)
premiera: 21 września 2013

fot. Maciej Stobierski

Magdalena Czerny – absolwentka kulturoznawstwa o specjalizacji teatrologicznej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W ramach studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach ukończyła kierunek Menedżer kultury. Debiutowała w Forum Młodych Krytyków. Z „Teatraliami” współpracuje od początku istnienia magazynu. Pracowała w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum.