Magia teatru bez teorii (Cyberiada. W 40 światów dookoła jutra)

Cyberiada. W 40 światów dookoła jutra to projekt teatralny, który powstał w ramach akcji Lato w teatrze. Pod okiem profesjonalnych artystów młodzież z Siemachy stworzyła kolaż kilkunastu spójnych scen, traktujących o świecie za sto lat. Autentyczność przekazu, aktorska spontaniczność, a przede wszystkim solidna dawka humoru to główne atuty spektaklu.

Choć tematem przewodnim przedstawienia była rzeczywistość Roku Pańskiego 2114, to wiele elementów z odległej przyszłości stanowi tak naprawdę problemy dnia dzisiejszego: rozpad więzi międzyludzkich, dehumanizacja miłości czy przygody z tożsamością płciową/kulturową. Sceny, w których rodzice ostentacyjnie zamieniają się tradycyjnymi rolami społecznymi, kupują dziecko w sklepie prowadzonym przez inżynierów genetycznych lub pobierają się z hologramami dawno zmarłych gwiazd są zabawne, ale nie kabaretowe. Młodym aktorom udało się przelać na deski sceniczne własne obawy i niepokoje związane z

odnalezieniem siebie we współczesnym świecie. Z tej perspektywy Cyberiada nie jest już tylko wakacyjną przygodą teatralną, ale czymś więcej – być może nie do końca świadomym manifestem ludzi, którzy przez rodziców i dziadków zostali niesłusznie zaszufladkowani jako nie znające życia dziwne biotechnologiczne twory.      Natura człowieka się nie zmienia, przeobrażeniu ulega jedynie opakowanie. Co z tego, że śmiejemy się pod nosem, widząc na scenie koncert gwiazdki pop, na którym zamiast z instrumentów dźwięki płyną z tabletowych aplikacji. Emocje tłumu są te same. Pokolenie strun i klawiszy nie musi tego rozumieć, nie musi nawet tego akceptować – musi po prostu się z tym pogodzić.

Paradoksalnie zanurzeni w cyfrowym świecie przedstawiciele pokolenia portali społecznościowych tęsknią za tradycyjnymi formami kontaktów międzyludzkich. Zakochani mówią do siebie Szekspirem (niczym znalezionym artefaktem rodem z Nowego wspaniałego świata Huxleya), a przyjaciele instynktownie siadają w kole (choć ognisko pali się już tylko na tablecie, a kiełbaski co najwyżej można ściągnąć na pulpit).

Bardzo mocnym punktem Cyberiady jest muzyka. Efektowne podkłady będące kompilacją tradycyjnych dźwięków (na przykład marsz Mendelsona) zrolowanych w dubstepowe zawiniątka świetnie oddawały energię płynącą ze sceny. Elementy akustyczne w połączeniu ze zbiorowymi scenami tanecznymi stworzyły niezwykłą całość obrazującą świat jako walkę pierwiastków ludzkiego i mechanicznego.

Mówiąc o walce, nie można zapomnieć o ciężkiej pracy, jaką pod okiem przewodników wykonała młodzież z Siemachy. Za wszystkie aspekty przedstawienia i za spektakl jako całość należą się duże brawa.

Piotr Gaszczyński, Teatralia Kraków
Internetowy Magazyn „Teatralia” 109/2014

Cyberiada. W 40 światów dookoła jutra

reżyseria: Dariusz Starczewski

scenografia: Urszula Czernicka

choreografia: Małgorzata Haduch

muzyka: Artur Sędzielarz

obsada: Oliwia Czubkowska, Aneta Domańska, Gabriela Gacek, Monika Gaudyn, Maria Guz, Angelika Gwiazda, Angelika Hrabia, Angelika Jabłońska, Gabriela Jankowska, Monika Kasperczyk, Patrycja Kasperczyk, Barbara Kowalczyk, Nikoletta Kozińska, Anita Krzesak, Małgorzata Kukulak, Michaela Moos, Sabina Nowakowska, Aniela Oleszek, Ewa Ostrowska, Katarzyna Pasek, Izabela Pełka, Maria Pieprzyca, Katarzyna Rokosz, Angelika Roman, Monika Sochacka, Natalia Stachyra, Laura Staniszewska, Oliwia Suder, Barbara Surdyka, Agnieszka Szczurek, Magda Wróblewska, Julia Zdulska, Hiacynta Zięcina, Andrzej Chachlowski, Patryk Dębski, Daniel Grabowski, Marek Kozioł, Piotr Krzysztofczyk, Przemysław Madejski, Adam Nawrocki, Mateusz Niedopytalski, Robert Nosal, Robert Pawlak, Stanisław Sroka

premiera: 12 lipca 2014

fot. archiwum teatru

Piotr Gaszczyński (1987) – absolwent filologii polskiej oraz teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W „Teatraliach” publikuje od 2010 roku. Miłośnik groteski pod każdą postacią, fan Manchesteru United i czarnej kawy.