Lalki dla dorosłych (DekAmore)

Lalki dla dorosłych (DekAmore)

Spektakle lalkowe wciąż kojarzone są wyłącznie z repertuarem dla dzieci. Teatr Arlekin z hukiem przypomina, że przy pomocy lalek mogą powstawać również spektakle dla dorosłych. I to tylko dla dorosłych.

„DekAmore” w reżyserii Bogdana Nauki to propozycja równie odważna co nowatorska. Sześć pięknych aktorek (Agata Butwiłowska, Patrycja Czyszpak, Katarzyna Pałka, Emilia Szepietowska, Klaudia Sikorska, Karolina Zajdel) w rewiowych strojach przedstawia na scenie wybrane nowele „Dekameronu” Boccaccia. Spektakl bardzo swobodnie nawiązuje do renesansowego dzieła. Zamiast stu historii poznajemy jedynie cztery, za to każda z nich opowiedziana jest przy pomocy innej techniki lalkarskiej. Poza marionetkami, zobaczymy również tintamareski, lalki Barbie i wzbudzające najwięcej emocji stopy i dłonie aktorek, które dzięki drobnej charakteryzacji zamieniły się w postacie noweli.

Sprośne historyjki opowiadane są z niezwykłą kobiecą lekkością. Bohaterki cały czas wchodzą ze sobą w interakcje, przez co widz ma wrażenie, że po prostu podgląda kobiety zabawiające się rozmową. W istocie tak właśnie działo się „Dekameronie”. Schronieni przed zarazą Florentczycy umilali sobie czas opowieściami. I to wrażenie lekkości sprawia, ze oglądanie „DekAmore” to przede wszystkim duża przyjemność.

Poszczególne historie oddzielają rewiowe występy, podczas których artystki wykonują utwory współczesnego autora Davida Malcolma. Jako że całość grana jest w języku angielskim, pełne zrozumienie tekstów piosenek może wydawać się trudne. W rzeczywistości nie potrzeba specjalnej koncentracji, żeby zauważyć, że treści tych utworów są równie swawolne co prezentowane nowele. Na scenie teatru lalkowego ubrane skąpo artystki swobodnie śpiewają o punkcie G i jest to coś, czego w Łodzi jeszcze nie było.

Jedyny stały element scenografii stanowi sześć złotych ram ze zdjęciami aktorek autorstwa Kamili Bogulewskiej. Przez cały spektakl bohaterki same sobie są scenografią, co trzeba przyznać całkiem dobrze im wychodzi. Nic nie jest bez znaczenia. Nawet kabaretowe stroje artystek okazują się w pewnym momencie kopią ubrań sterowanych przez nie lalek. Na plus działa również umiejscowienie spektaklu w sali kameralnej.

Nie da się ukryć, że inscenizacja „Dekameronu” z udziałem aktorów mogłaby wzbudzić o wiele więcej kontrowersji. Lalki dają możliwość swobodnego pokazywania scen miłosnych, bez popadania w wulgarność. Spektakl Teatru Arlekin jest typowo rozrywkowy. Poza afirmacją doznań miłosnych nie znajdziemy tutaj żadnych egzystencjonalnych rozważań. I bardzo dobrze. Taki teatr też jest potrzebny.

Agata Wlazło, Teatralia Łódź
Magazyn Internetowy „Teatralia” numer 137/2015

Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi

DekAmore

Na podstawie wybranych fragmentów

„Dekamerona” G.Boccaccia

Teksty piosenek: David Malcolm
Reżyseria: Bogdan Nauka
Scenografia: Pavel Hubička
Muzyka: Zbigniew Karnecki
Choreografia: Joanna Wolańska

Obsada: Agata Butwiłowska, Patrycja Czyszpak, Katarzyna Pałka, Emilia Szepietowska, Klaudia Sikorska, Karolina Zajdel

Oficjalna premiera: 30 sierpnia 2014

fot. Kamila Bogulewska