Laboratorium ruchu w czerwcu
Laboratorium ruchu działające w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016 proponuje w czerwcu kolejną odsłonę zajęć z cyklu Skrypty z codzienności. Helena Gołąb zaprosi uczestników do balansowania na granicy performansu, tańca, teatru i codziennych zachowań. Wykład o twórczości Piny Bausch poprowadzi krytyczka tańca Anna Królica. Laboratorium ruchu zaprezentuje widzom 2 spektakle taneczne.
Laboratorium ruchu: Skrypty z codzienności
Helena Gołąb / 03.06 – 09.06.2013 /
Helena Gołąb – tancerka i choreografka, mieszkająca obecnie w Bilbao (Hiszpania). Absolwentka klasy tańca Państwowego Pomaturalnego Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy w Opolu. Następnie ukończyła studia taneczne w SNDO (School for New Dance Development) w Amsterdamie, otrzymując dyplom w dziedzinie choreografii (2002). Jako część treningu w SNDO otrzymała stypendium na kontynuację poszukiwań tanecznych w Wenezueli (Instituto Universitario de Danza) oraz w Dance Space Center and Movement Research w Nowym Jorku (zajęcia techniki release, improwizacji oraz joga). Dzięki stypendium w Caracas współpracowała i w ystępowała z grupą Neodanza. W listopadzie 2003 roku wygrała II Marton Tańca w San Sebastian (Hiszpania). Rok później otrzymała stypendium Kultural Kontakt w Austrii – w jego ramach była tak zwanym Artist in Residence w TanQuartier w Wiedniu. Od roku 2002 pracuje z Natalią Monge i zespołem Organik, jednocześnie kontynuując pracę twórczą jako niezależna tancerka i choreografka.
Tancerka tworzy autorskie choreografie: Pozytywka (1996), Line (1999), Stereotype (not) (2000, Amsterdam, Venezuela, San Sebastián), The right bell (200104), Neutron 918s (2001), Tellagorri z Natalią Monge (2001), Radio East (200204), Debut (2004), P.reformVer. on.ika z Antje Pfundtner (Bremen, 2006), „not so solo” (2007) z videoartystą Johannesem Lerpeiss’em. Występuje w Holandii, Niemczech, Polsce, Francji i Wenezueli. Jako pedagog prowadziła wiele zajęć i warsztatów na wyższych uczelniach, podczas festiwali I w ośrodkach choreograficznych w całej Hiszpanii, w Europie i Ameryce Południowej. Obecnie na stałe mieszka w Hiszpanii, gdzie kontynuuje swoją pracę jako niezależny twórca tańca
Udział w zajęciach jest bezpłatny
Zapisy: atutysztuki@gmail.com
Telefon: 505 963 162
Projekt niemożliwy Piny Bausch: uobecnić wspomnienie poprowadzi Anna Królica – krytyczka, historyczka i teoretyczka tańca, kuratorka.
Część pierwsza wykładów
Data: 09.06.2013
Godz: 16.00
Miejsce: Biuro Festiwalowe IMPART 2016
ul. Mazowiecka 17,
50-412 Wrocław
Teatr Cynada – Mężczyźni nie tańczą
choreografia: Bożena Eltermann, Marek Kakareko
reżyseria: Bożena Eltermann
taniec: Marek Kakareko
Jestem akcją, wszelkim przejawem działania. Donikąd się nie spieszę. Niczego nie muszę udowadniać. Akceptuję swoją niewiedzę i opuszczam błędne poglądy. Aktywny i jednocześnie nieporuszony rozumiem. To jest sposób w jaki mężczyzna wyraża się w przestrzeni – świecie, który rozpoznaje poprzez kobietę – mądrość, przejaw żeńskich właściwości.
Cynada jest teatrem ruchu, gdyż nie ma niczego, co pozostawałoby w bezruchu – Bożena Eltermann
Teatr Cynada założony w 1998 roku przez Bożenę Eltermann jest teatrem tańca. Swoją estetykę wywodzi z ekspresjonizmu niemieckiego i jego prekursorów Rudolfa von Labana i Mary Wigman. Teatr jest wspierany przez Fundację Grawitacja.
Bożena Eltermann – założycielka i choreograf Teatru Cynada.
W latach 1989 -1995 Eltermann była solistką Teatru Ekspresji, będącego jednym z prekursorów teatru tańca w Polsce. Przez jedenaście lat prowadziła studio w dawnej Stoczni Gdańskiej współtworząc wraz z Markiem Kakareko od początku jej powstania Kolonię Artystów.
Marek Kakareko – w 1998 nawiązuje współpracę z Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro, w którym poznaje Bożenę Eltermann. Inspiracja, której doświadcza w wyniku sposobu w jaki artystka rozumie teatr tańca jest powodem odejścia z Teatru Ekspresji i od 1999 roku rozpoczęcia wieloletniej współpracy z jej autorskim Teatrem Cynada, z którym jest związany do dziś. W tym czasie gra gościnnie w Teatrze Patrz Mi na Usta Krzysztofa Dziemaszkiewicza oraz bierze udział w produkcjach SFINKS’a, Alicji i Roberta Florczaka.
wOkOłO
Idea/choreografia/wykonanie: Kacper Lipiński
Muzyka: Bartłomiej Frank ; użyto również utwór zespołu- Creedence Clearwater Revival Run through the jungle oraz Sabre Dance – Love Sculpture
Kostium: zakład krawiecki Krupa & Rzeszutko
Wideo/plakat: Kiali
Konsultacja artystyczna: Trajal Harrell
Projekt solowy w O k O ł O
W założeniu, jest to struktura otwarta, mimo zamkniętej koncepcji choreograficznej i reżyserskiej, podstawowe znaczenia, wydarzenia „codzienne“ odnoszące się często do uniwersalnych prawd o nas samych, społeczeństwa, świata..itp. zawarte w spektaklu, mają tu charakter wymienny. Produkcja ta ma być komentarzem, dygresją związaną z tym co aktualne i codzienne, jak „news“ w mediach zmienia się z upływem czasu tak w spektaklu, w zależności od czasu i miejsca jego grania ma pojawiać się zupełnie inna forma video/muzyczna/tekstowa odnosząca się do tego co aktualne i warte uwagi według subiektywnej oceny twórcy. „ Struktura choreograficzna i układ spektaklu są niezmienne , spełniają funkcje stałej ramy – niczym ekran telewizora lub komputera w których zmieniają się jedynie obrazy i dźwięki. Ideą jest dotarcie do widza i zwrócenia uwagi na konkretne problemy, tematy istniejące wokół nas …ale pomijane często w głównym nurcie informacyjnym. News“ jest pretekstem do analizy uniwersalnych schematów, zasad, czynów ludzkich. Sprawy złe, dobre, niewygodne, przyjemne, małe, wielkie….wszystko co wokoło a co nie zawsze jest „dostrzegane“.
Kacper Lipiński – tancerz, grafik, projektant, fotograf. Absolwent Wydziału Grafiki poznańskiej ASP, studiował także historię sztuki na UAM. Swoją przygodę z ruchem i ciałem rozpoczął od sztuk walki, później ukończył instruktorski kurs kwalifikacyjny. Od 2004 roku związany z Polskim Teatrem Tańca jako tancerz a także projektant. Debiutował solem IME EKTASI, w poznańskim Starym Browarze. Jako artysta wideo współpracował z Rafałem Urbackim, Mikołajem Mikołajczykiem, a także Ewą Wycichowską. Tworzy również w obszarze performance art. Od 2008 członek kolektywu Movements Factory, założonego przez Iwonę Pasińską i Marcina Maćkiewicza. Związany z teatrami ulicznymi jako tancerz-aktor-choreograf. Aktualnie artysta niezależny realizujący własne projekty teatralne, performatywne oraz wizualne.
Miejsce pokazów:
Biuro Festiwalowe IMPART 2016
ul. Mazowiecka 17,
50-412 Wrocław
Data: 09.06.2013
Godz: 19.00
Laboratorium ruchu
Kurator projektu: Adam Kamiński
Organizator: Biuro Festiwalowe Impart 2016
Partner: Instytut Muzyki i Tańca
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.