Kontra czy atak?

Scena dla dorosłych Teatru Groteska zaprezentowała spektakl w pełni muzyczny, a jak wiadomo – muzyka jest kobietą. I o niej właśnie opowiada to przedstawienie.

Wieczór muzyczny zaczyna się bardzo mocnym akcentem – polską wersją utworu Jamesa Browna This is a mans world, w wykonaniu Katarzyny Zawiślak-Dolnej. Piosenka ukazuje wizję silnej kobiety, ukrywającej tę moc w świecie rządzonym przez mężczyzn. Ta myśl przewodnia przenika przez cały spektakl – kobieta, krucha i delikatna na zewnątrz, jest zarazem silna i mądra w środku; wie, kiedy użyć swoich atutów.

Kolejna część spektaklu ukazuje kobietę zdominowaną, która czeka na powrót męża do domu, karmi się złudzeniami miłości, kurczowo trzyma się mężczyzny. Zmianę można zaobserwować już w stroju. Aktorki występują w skromnych ubraniach, przydługich spódnicach w burym kolorze, które zamiast podkreślać sylwetkę, deformują ją. Kobiety są przebrane w role smutnych pań domu. Z każdym utworem atmosfera staje się jednak pogodniejsza, pełniejsza nadziei. Kostiumy znowu się zmieniają – na scenie pojawia się sześć wykonawczyń ubranych w zwiewne, romantyczne szaty. Ostatnią piosenkę śpiewują kobiety w czarnych, skórzanych strojach. Ten wizerunek – przedstawiający silną i dominującą kobietę – uwieczniono na plakatach do spektaklu.

Repertuar jest niezwykle różnorodny. Słyszymy piosenki grupy Queen, Janis Joplin, Amy Winehouse, Elli Fitzgerald, ale też Shakiry i Christiny Aguilery. Podczas gdy polscy artyści piszą piosenki w obcych językach, tu postawiono na zagraniczne utwory przełożone na język polski. Tłumaczenie tekstów muzycznych jest bardzo trudnym zadaniem. Trzeba odnaleźć równowagę między zachowaniem melodyjności słów a sensem piosenki. W tym wypadku Małgorzata Zwolińska poradziła sobie doskonale, wybrnęła z większości pułapek językowych.

Warto wybrać się do Teatru Groteska, by posłuchać nowych wykonań znanych i mniej znanych piosenek, w doskonałej oprawie muzycznej Jerzego Kluzowicza. Widz może wciągnąć się w świetną zabawę zgadywania, czyją piosenkę wykonują artystki. Być może zabrakło interakcji aktorów z muzykami, ale spektakl i tak wydaje się doskonałą zabawą, zarówno dla widzów, jak i dla wykonawców.

 Marta Goławska, Teatralia Kraków
Internetowy Magazyn „Teatralia” nr 45/2013

Teatr Lalki, Maski i Aktora Groteska w Krakowie

Kobiety kontratakują

koncepcja i reżyseria: Adolf Weltschek

scenografia, polskie teksty piosenek: Małgorzata Zwolińska

kierownictwo muzyczne i aranżacje: Jerzy Kluzowicz

koncepcja multimediów: Adolf Weltschek

choreografia: Romana Agnel

zespół muzyczny: Jerzy Kluzowicz (instrumenty klawiszowe), Marek Olma (instrumenty perkusyjne), Wojciech Sedkowicz (instrumenty perkusyjne), Leszek Szczerba (saksofon), Kazimierz Chludek (saksofon), Wiesław Murzański (kontrabas), Józef Michalik (kontrabas)

obsada: Hanna Matusiak, Małgorzata Daniłow, Karolina Michalik, Magdalena Wrani Stachowska, Katarzyna Zawiślak-Dolny, Agata Słowicka, Karolina Głąb, Katarzyna Kuźmicz, Anna Bugajska, Iwona Olszewska, Marzena Ciuła, Anna Kukawska

Tancerze Baletu Dworskiego „Cracovia Danza”: Krzysztof Antkowiak, Sławomir Greś, Krzysztof Konefał

premiera: 8 marca 2012

fot. Anna Kaczmarz

Marta Goławska – rocznik 1988, absolwentka teatrologii UJ, studentka Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru, w Teatraliach publikuje od 2008 roku. W teatrze najbardziej interesuje się teatrem tańca, scenografią i kostiumami.