Co jeśli krowa założy marynarkę? (Przekątna szalonego. Spotkanie z Filidorem)

W spektaklu Przekątna szalonego. Spotkanie z Filidorem, na scenie pojawia się niby-krowa, której „krowiość” ma podkreślać „człowieczość” człowieka. Przez pryzmat czegoś lub kogoś człowiek określa siebie.

Bohater-Gombrowicz chodzi po scenie drogami wytyczonymi przez krowę, ograniczony sznurkiem. Zakłada maskę, jaką dopasują mu inni. Na szczęście ma świadomość, że oni nie mogą odebrać mu głosu.

Spektakl przybrał formę monologu według esencji filozofii pisarza. Aktor (Vincent Aubert) stworzył kreację intelektualisty, prowadzącego z samym sobą egzystencjalną dyskusję. Uwspółcześniony „wykon” muzyczny – starający się nadążyć za słowem Gombrowicza – utwierdza widza w przekonaniu, że na scenie broni się ono samo i dodatkowo przysłania także wątki biograficzne. Zastanawia klamrowe nawoływanie Rity, stanowiące tylko krótki fragment, zbyt krótki… Więcej uwagi skupia na sobie kelner w czerwonych szpilkach z wymownie pomalowanymi ustami. Witold „po francusku” pozostaje nieodgadniony.

Diana Tomaszewska, Teatralia Radom
Internetowy Magazyn „Teatralia”, nr 116/2014

XI Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu, 18–25.10.2014

Compagnie ITEK, Reims (Francja)

Przekątna szalonego. Spotkanie z Filidorem (La Diagonale du Fou, Rencontre avec Philidor)

scenariusz i reżyseria: Ewa Kraska

maski i lalki: Evandro Serodio

światło: Yragael Garvais

obsada:

Witold Gombrowicz – Vincent Aubert

Barman – Nicolas Maloufi

Krowa – Evandro Serodio

Muzyk – Renaud Collet

premiera: 21 października 2014