Co jeśli krowa założy marynarkę? (Przekątna szalonego. Spotkanie z Filidorem)
W spektaklu Przekątna szalonego. Spotkanie z Filidorem, na scenie pojawia się niby-krowa, której „krowiość” ma podkreślać „człowieczość” człowieka. Przez pryzmat czegoś lub kogoś człowiek określa siebie.
Bohater-Gombrowicz chodzi po scenie drogami wytyczonymi przez krowę, ograniczony sznurkiem. Zakłada maskę, jaką dopasują mu inni. Na szczęście ma świadomość, że oni nie mogą odebrać mu głosu.
Spektakl przybrał formę monologu według esencji filozofii pisarza. Aktor (Vincent Aubert) stworzył kreację intelektualisty, prowadzącego z samym sobą egzystencjalną dyskusję. Uwspółcześniony „wykon” muzyczny – starający się nadążyć za słowem Gombrowicza – utwierdza widza w przekonaniu, że na scenie broni się ono samo i dodatkowo przysłania także wątki biograficzne. Zastanawia klamrowe nawoływanie Rity, stanowiące tylko krótki fragment, zbyt krótki… Więcej uwagi skupia na sobie kelner w czerwonych szpilkach z wymownie pomalowanymi ustami. Witold „po francusku” pozostaje nieodgadniony.
Diana Tomaszewska, Teatralia Radom
Internetowy Magazyn „Teatralia”, nr 116/2014
XI Międzynarodowy Festiwal Gombrowiczowski w Radomiu, 18–25.10.2014
Compagnie ITEK, Reims (Francja)
Przekątna szalonego. Spotkanie z Filidorem (La Diagonale du Fou, Rencontre avec Philidor)
scenariusz i reżyseria: Ewa Kraska
maski i lalki: Evandro Serodio
światło: Yragael Garvais
obsada:
Witold Gombrowicz – Vincent Aubert
Barman – Nicolas Maloufi
Krowa – Evandro Serodio
Muzyk – Renaud Collet
premiera: 21 października 2014