Jaki sens ma kara? (Anarchistka)

Jaki sens ma kara? (Anarchistka)

Poznajcie Kathy Boudin – amerykańską rewolucjonistkę i członkinię lewicowego ruchu Weather Underground zaliczanego do organizacji terrorystycznych. Jego członkowie chcą wycofania wojsk amerykańskich z Wietnamu i Laosu. Organizują uliczne demonstracje, które zwykle kończą się rozruchami. Nie boją się użyć siły i przemocy.

Kathy Boudin zabiła dwóch policjantów w imię zasad swojego ugrupowania. Odsiaduje dwudziestopięcioletni wyrok i – jak twierdzi – w więzieniu dokonała się w niej duchowa przemiana. Zaczęła wierzyć w Boga. Teraz prosi o kilkudniowe zwolnienie – pragnie odwiedzić umierającego ojca.

Tomasz Szczepanek przedstawia w spektaklu jeden krótki fragment z życia Kathy. To rozmowa anarchistki z sędzią. Niekończący się dialog dwóch kobiet prowadzi do rozwiązania tajemnicy. Czy można wierzyć kobiecie, która dokonała podwójnego mordu? Czy więzienie rzeczywiście zmieniło ją na lepsze? A może Boudin jest tak inteligentna, że chce przechytrzyć sędziego, wmawiając mu tę zmianę? Jakim człowiekiem Kathy jest naprawdę?

Anarchistka jest świetnie napisanym thrillerem psychologicznym. To jednogodzinny dialog, który zmusza do zadania pytania o sens kary. Spektakl stawia jedno z najbardziej nurtujących dla psychologów pytań: czy przestępca może się zmienić? Czy więzienie resocjalizuje?

Gra Doroty Landowskiej i Jadwigi Jankowskiej-Cieślak daje do myślenia. Obie dostały bardzo mocne role. Sytuacja między nimi jest napięta i wciąga widzów w dyskusję. I my zaczynamy sobie wyobrażać, że jesteśmy przestępcami i mozolnie wywalczamy sobie kilka dni z rodziną. Co jesteśmy w stanie zrobić, żeby tego dokonać? Jedyną drogą jest odszukanie dowodów naszej przemiany.  Przecież żyjemy w świecie, w którym kara ma sens. Może Kathy już to zrozumiała i próbuje tylko tę wiedzę wykorzystać?

Tomasz Werman, Teatralia Warszawa
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 95/2014

Teatr Studio w Warszawie

Anarchistka

David Mamet

przekład: Wioletta Perzanowska, Adam Wiedemann

reżyseria, opracowanie tekstu: Tomasz Szczepanek

scenografia: Martyna Kander

projekcje: Kajetan Pieczyński

inspicjent: Maria Lejman-Kasz

kierownik produkcji: Justyna Warecka

obsada: Dorota Landowska, Jadwiga Jankowska-Cieślak (gościnnie)

premiera: 27 października 2013

fot. mat. teatru