Jak z Almodovara - przedpremierowe czytanie w Grotesce

Jak z Almodovara – przedpremierowe czytanie w Grotesce

Paweł Zapendowski wraca w swojej komedii do największego „bajczarza” wśród europejskich reżyserów, Pedro Almodóvara. Naśladując jego styl i bawiąc się nim, odpowiada na oczekiwanie widowni: stworzenia na scenie unikalnej atmosfery wyjętej z kultowych filmów i śledzenia zwyczajnie niezwyczajnych historii ludzi „z sąsiedztwa”. Jest to „Almodovar nad Wisłą” – odnaleziony w prowincjonalnej Polsce klasy B oraz w stolicy, atakowanej na co dzień przez „słoiki”, drogiej, zakochanej w sobie i uważającej się za pępek świata. Artyści z Grupy Off-Krakow w wizażu Szkoły „Artystyczna Alternatywa” świadomie balansują na granicy dobrego smaku, jakby chcieli z pop-kulturalnego kiczu zdzierać kolejne maski i warstwy, by dotrzeć do ukrytej treści godnej autentycznych uczuć.

Fabuła tej absolutnie niezwyczajnej historii rozpięta jest między prowincjonalnym polskim miasteczkiem, takim jakich wiele, z nową kostką brukową i starymi brudami, a wykwintnym salonem w stolicy z widokiem na Pałac Kultury, w którym dzieją się rzeczy nie do pomyślenia. O czym opowiada komedia? „Amodovar” Zapendowskiego jest o tym, jak można dać się „udupić”, zamknąć w życiu jakiego się z całego serca nienawidzi i tkwić w nim przez lata, jak martwe zombi.

Aby wyrwać się z tej niewoli, musiałoby się coś stać, co przerasta wyobrażenie. Desperacko wyjść z siebie i wymyślić „numer” albo trafić na nieprawdopodobny uśmiech losu. Bożenka (Anna Dzierża) tkwiła właśnie przez lata w takim „udupieniu”, uwięziona przez egoistycznego Gola (Grzegorz Kliś), zapędzona do kuchni i dziecka. Jej otoczenie, przyjaciółki i rodzina, cała wręcz Ojczyzna, były za tym, aby Bożenka cierpliwie znosiła narzuconą rolę, bo przecież wszystko jest OK, a jeśli coś jej się nie podoba, to sama jest temu winna. Bożence udaje się uwolnić, gdyż znajduje w sobie siłę. Wyjeżdża do stolicy i odtąd jej życie przypomina swobodny lot, szybowanie w górę na sam szczyt. Wydarzenia wydają się nierealne, jak marzenie przed zaśnięciem. To do niej teraz przychodzą „zniewoleni”, a ona szuka równowagi, naśladuje wzory zmałpowane z ulicy i próbuje smaku szczęścia. Aby na końcu, stojąc nad przepaścią, wyciągnąć dłoń po zapomnianą miłość.

Oglądamy świat dobrze znany, wykreowany z przerysowaniem i przesadą, jak w obrazach hiszpańskiego mistrza. W każdej scenie Jak z Almodovara ktoś występuje przeciw komuś. Bożenka zostaje bohaterką naszej współczesności. Przez jej Salon – dedykowany kobiecej dominacji i w ogóle „przemocy na co dzień” – przewijają się ulegli i dominujący, rządzeni i rządzący, zawodowcy i amatorzy – w poszukiwaniu własnego stylu i spełnienia.

Jak z Almodovara Paweł Zapendowski. Czytanie performatywne – spektakl przedpremierowy.

Teatr Groteska, Scena dla Dorosłych, ul. Skarbowa 2, Kraków, 23.10.2013 godz. 19.00.

Grupa Off-Krakow: Anna Dzierża, Grzegorz Kliś, Karolina Lisik, Katarzyna Niemiec, Karolina

Suchoń, Aneta Stachyra, Ewa Trzewicarz, Wojciech Gałziński, Edward Gorzkowicz, Filip

Jurkowski, Marek Wolny oraz Justyna Kowalska, Paweł Tworek.

W rolach głównych: Anna Dzierża i Grzegorz Kliś z Grupy Rafała Kmity

Wizaż: Szkoła Wizażu i Stylizacji „Artystyczna Alternatywa”

Reżyseria: Paweł Bitka Zapendowski

Więcej informacji na stronie