IX EDYCJA MANDALA PERFORMANCE FESTIVAL 26.04 – 28.04.2013

mandala 2013 kwiecien7

 

 

Założeniem IX edycji Mandala Performance Festival będzie otwarcie przestrzeni publicznej do dyskusji na temat kanonów przedstawiania ciała i jego estetyki w tańcu współczesnym i w sztuce performance. Współcześni choreografowie unikają idealizacji ciała, chcą je pokazywać takim, jakim jest. Zajmują się społecznymi, filozoficznymi oraz kulturowymi znaczeniami cielesności i „bycia ciałem”.   Interesuje ich prezentacja cielesności  realistycznej, dalekiej od ideału, a nawet naturalistyczna reakcja na zmęczenie, na słabość ciała. Nie boją się pokazywania na scenie brzydoty ciała czy jego ułomności. Autentyczna ekspresja ciała jest tak samo ważna jak technika. Ciało w tańcu postrzegane jest jako bezpośredni wyraz ludzkiej natury, osobny, autonomiczny byt. Ciało staje się podmiotem i przedmiotem przedstawienia – opowiada swoją własną historię.

 

Repertuar IX edycji festiwalu jest bardzo różnorodny: brazylijski artysta Fernando Belfiore znajduje punkt wyjścia swojego pokazu w rytuale, Simon Tanguy zgłębia temat ciała jako nośnika informacji, przez które w każdym momencie przepływa tysiące wiadomości. Międzynarodowy kolektyw Pink Mama Theatre z Berna analizuje problem tożsamości i alienacji. Ciało w ich spektaklach przedstawione jest jako przestrzeń zapisu wzorców zachowań i określonych ról społecznych. Magdalena Tuka w Cold Feet łączy ruch, taniec ze sztukami wizualnymi, z tekstem, a Anita Wach jest bardziej didżejką, niż tancerką.

 

Adam Kamiński – kurator festiwalu

 

 

 

 

 

Program festiwalu:

 

Pink Mama Theatre – Szwajcaria

 

Freaks

 

Obsada:

 

Giuliano Guerrini,

 

Sławek Bendrat

 

Dominik Krawiecki

 

Simon Reimold

 

Marek Wieczorek

 

Management:

 

Angelika Rohrer

 

 

 

Spektakl został sfinansowany przez: Kultur Kanton Bern, Kultur Stadt Bern, Burgergemeinde Bern.

 

 

 

Pink Mama Theatre powstał w 2011 roku, wszyscy członkowie poznali się w Bernie i tam pracują.

 

Pochodzą z różnych części Europy, jednak Szwajcarię wybrali na swoje miejsce.

 

Kolejne spektakle  coraz wyraźniej przesuwają się w przestrzeń tematyki genderowej i

 

queer.  W repertuarze grupy: spektakl ,,Escort”, solo ,,Pinku Chirashi”, które zrealizowane zostało w ramach w rezydencji w Klubie Żak w Gdańsku, aktualnie w stałym repertuarze zespołu Pink Mama Theatre. W lutym 2012 roku odbyła się premiera spektaklu ,,Afterparty”. Przedstawienia zespołu są

 

interdyscyplinarne, równorzędną rolę w nich stanowią: taniec, śpiew, tekst. Środki, którymi operują

 

to wyolbrzymienie, groteska i parodia, która zaczyna się od  obśmiania, pokazania w krzywym

 

zwierciadle, języków tańca (szczególnie bliskiego Bendratowi – baletu), przez kostiumy, postacie

 

popkultury aż po parodię płci.

 

na Krzemińska

 

5 – 7- 5 HAIKU

 

choreografia i wykonanie: Marzena Krzemińska

 

opieka artystyczna: Ria Higler

 

muzyka: Patryk Lichota

 

kostium: Łukasz Czajkowski

 

voice coach: Agnieszka Adamczak

 

realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski

 

produkcja: Art Stations Foundation

 

 

 

Marzena Krzemińska – choreografka, performerka, absolwentka SNDO (School for New Dance

 

Development) w Amsterdamie i Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie studiowała na Wydziale

 

Wiedzy o Teatrze. Jednym z głównych punktów zainteresowań w pracy Marzeny jest konstruowanie

 

spektakli na wysokim poziomie energetycznym. Napięcie i eksplozja energii to ważne narzędzia za

 

pomocą których w jej spektaklach dekonstrukcji ulegają obrazy i stereotypy okupujące naszą

 

wyobraźnię. Współpracowała jako performerka z takimi choreografami jak: Deborah Hay, Benoit

 

Lachambre, Rob List oraz jako asystentka choreografa z Marią Hassabi w Nowym Jorku i Jeanine

 

Durning w Amsterdamie.

 

 

 

Simon Tanguy – Francja

 

Japan

 

Choreografia i taniec – Simon Tanguy

 

 

 

Japan to eksploracja agonii, badania swojego słownictwa fizycznego i poetyckiego. Motywacją

 

projektu jest wrócić do potencjalności ciała, jego zdolności do gęstości, intensywności, poetyckości i

 

brutalności. Solo Simona Tanguy powstało w koprodukcji z Theatre de la Ville w Paryżu, otrzymało

 

nagrodę za choreografię na festiwalu ITS w Amsterdamie.

 

 

 

Simon Tanguy – choreograf, performer. W 2011 roku ukończył School for New Dance Development w Amsterdamie. Wypracował własny styl  pracy w  którym  korzysta  ze swoich różnorodnych doświadczeń / cyrk, studia filozoficzne/. W tej chwili jego zainteresowania skupiają się wokół ciała gotowego do przejścia na różne częstotliwości ciała przez,  które w każdym momencie przepuszczane są tysiące informacji. Jego choreografie były kilkakrotnie nagradzane min: na Danse Alergie – 2010 w Paryżu i ITS Festival w Amsterdamie. Współpracował z Deborah Hay i Borisem Charmatzem.

 

 

 

Fernando Belfiore – Brazylia

 

You Must

 

 

 

Współpraca dramaturgiczna: Katarina Bakatsaki, Ivo Dimchev, Suzy Block

 

Choreografia i taniec: Fernando Belfiore

 

Opracowanie muzyczne: Tian Rotteveld

 

 

 

Ciało szukające możliwości ponownego odkrywania, rewzorowania,

 

ponownego napotkania świata. W jaki sposób możemy wyjść poza ustalone granice? Historia bez pustych momentów, taniec jak rytuał.

 

 

 

Fernando Belfiore – brazylijski choreograf i performer. Studiował w EAD (Drama Arts School ) w Sao Paulo. Aktualnie ukończył studia w School for New Dance Development w Amsterdamie. Jest

 

nauczycielem kontakt improwizacji. Był zaangażowany w projekty z Deborah Hay, Ivaną Muller, Meg

 

Stuart, Yoshito Ohno. Prezentował swoje prace w Norwegii, Włoszech, Brazylii i Holandii. Do ważniejszych osiągnięć zalicza swój udział w znanym spektaklu Jeremy Wade ,, Peaches does herself”. Przedstawienie grane jest z dużym powodzeniem na scenie HAU1 w Berlinie. Fernardo Belfiore w swoich choreografiach zadaje pytania dotyczące struktury władzy, organizacji czasu i przestrzeni, relacji człowiek – maszyna, zgłębia znaczenie takich pojęć jak: rozrywka, przemysł, społeczeństwo.

 

 

 

Jakub Gontarski

 

praca solowa ANIMAN – I AM THAT

 

 

 

Koncepcja i wykonanie : Jakub Gontarski

 

Współpraca dramaturgiczna : Przemysław Błaszczak, Sam Alty, Agnieszka Rybak

 

Opracowanie Muzyczne : Sam Alty, Jakub Gontarski

 

 

 

 

 

Performance ruchowy „Animan” i  „J am that” to wielobarwna eksploracja „narzędzi” języka ruchu,  który poprzez swą różnorodność wizualną skłania widza do zajrzenia w głąb siebie oraz poszukania odpowiedzi, na temat znaczenia słowa JA. Artysta podejmie się próby przybliżenia oraz wyjaśnienia koncepcji dualizmu jak i niedualizmu  naszej ludzkiej natury,  która od zarania dziejów przeplata się jako zwierzęcość w człowieku oraz człowiek w zwierzęcości.

 

Spektakl zainspirowany dialogiem  Mesliera i Danforda  z  powieści  ,,Nabrani na los”

 

,,Tylko nie udawaj kogoś, kim nie jesteś!

 

-Dobrze, będę udawał kogoś, kim jestem”.

 

 

 

Jakub Gontarski –  swoje pierwsze kroki ruchowe na salach zaczął w wieku 5 lat (akrobatyka). Od roku 1993 do 2001 praktykował japońską sztukę walki Judo. Od roku 2002 do 2012 Praktykował brazylijską sztukę walki Capoeira (Brazylia, Anglia, Polska). Gra na instrumentach afro-brazylijskich. Od roku 2008 intensywnie praktykuje techniki ruchowo-taneczne jak: Contact Improvisation, Taniec Współczesny, Ruch Fizyczny, Improwizacja. Przez wiele lat prowadził zajęcia ruchowe rozwijające sferę psycho-somatyczną u dzieci w prywatnym przedszkolu Ente (Centrum Współpracy Europejskiej).Od 2008  współpracuje z Fundacją Krzyżowa-Dla Porozumienia Europejskiego, prowadząc zajęcia, warsztaty ruchowo-choreograficzne podczas projektów ogólnopolskich i międzynarodowych integrujących dzieci i młodzież z różnych krajów takich jak Polska, Niemcy, Ukraina, Rumunia, Austria. Od wielu lat prowadzi również zajęcia ruchowe w projektach integracyjnych z młodzieżą niepełnosprawną, niedosłyszącą, dziećmi z trudnych środowisk rodzinnych min. podczas projektu Instytutu Muzyki i Tańca „Myśl w Ruchu”. Od 2011 Sekretarz Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych ” Momentum” oraz współorganizator Wrocławskiego Festiwalu – Żywe Kultury Ruchu – Cyrkulacje. Od 2011 pracuje nad solowym spektaklem ”Animan-I am that” oraz duetem ” Dom Wariatów”. Improwizuje na scenie z muzyką na żywo. Od 2009 Instruktor Rekreacji ruchowej oraz I stopnia Kinezjologii Edukacyjnej metody „Brain Gym”  Paula M.Dennisona oraz Gail E.Dennison (program technik i procedur motosensorycznych i psychosomatycznych). Absolwent wrocławskiej „Szkoły Kaskaderów Filmowych 13”. Od 2010 intensywnie praktykuje Hathe Joge metody B.K.S Iyengara. Współtwórca i lider Studia Dwóch Ścieżek

 

 

 

Magdalena Tuka, Anita Wach, Myles Stawman  – Polska, Wielka Brytania

 

Alive alivie – O!   /Cold Feet/

 

Pomysł i wykonanie: Magdalena Tuka, Anita Wach, Myles Stawman

 

Jedną z inspiracji spektaklu jest mit o Orfeuszu i Eurydyce. Jedną z inspiracji jest samo życie. W maju

 

2011 roku zrozumiałam, że linia pomięd z y życiem(szczęściem) a śmiercią (niepowodzeniem) jest

 

naprawdę bardzo wąska. Jak zwykle jechałam metrem około godziny 6.30 rano. Szczęśliwie nie było

 

tłoku, więc zajęłam miejsce siedzące. I ta fotografia w codziennej gazecie natychmiast przykuła moją

 

uwagę. Kobieta wisząca z okna mieszkania. Czyjeś ręce z innych okien przytrzymywały ją za ramiona, inne za nogi. A ona unosiła się niczym anioł w swej śnieżno białej

 

sukni ślubnej, spokojna, jakby śniła jakiś piękny sen. Artykuł pod zdjęciem mówił o młodej Chince, pannie młodej, która próbowała popełnić samobójstwo po rozmowie telefonicznej ze swym niedoszłym mężem. Zadzwonił do niej rano, tuż przed ceremonią, mówił, że zmienił zdanie i odwołuje ślub. Ona natychmiast ubrała się w suknię ślubną i wyskoczyła przez okno. Sąsiedzi uratowali ją.

 

 

 

Magdalena Tuka – aktorka, performerka. Ukończyła Akademię Teatralną w Warszawie. Karierę

 

zawodową rozpoczęła od współpracy ze Studium Teatralnym Piotra Borowskiego. Wystąpiła min w

 

spektaklach: ,,Parsifal”, , ,Hamlet”, , ,Bramy Raju’. Aktualnie występuje w spektaklach słoweńskiej

 

grupy Via Negativa min: w spektaklu ,,Casablanca Therapy”, ,,Wstyd”.

 

 

 

Anita Wach – tancerka tańca współczesnego, choreograf, pedagog tańca, instruktorka astanga jogi.

 

Ukończyła instruktorski kurs kwalifikacyjny z zakresu tańca współczesnego (1998, Kielce) i uzyskała

 

dyplom zawodowego tancerza przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich (2001). Pracę

 

zawodową na polu tańca rozpoczęła w Kieleckim Teatrze Tańca. Wieloletnia artystka Śląskiego

 

Teatru Tańca pod kierownictwem Jacka Łumińskiego. Razem z zespołem odbyła kilkuletnie tourneé po Europie i Stanach Zjednoczonych, występowała w Nowym Yorku (Hunter Collage, The Kitchen

 

Theatre), Filadelfii (Swarthmore Collage), Wielkiej Brytanii, Francji (Avignon), Rosji, Czechach,

 

Słowacji i Niemczech. Pod koniec roku 2003 dołączyła do zespołu Teatru Bretoncaffe, współpracując

 

przy produkcji drugiego spektaklu tej grupy, tj. Śnić. Następnie brała udział w większości

 

przedstawień zespołu – m.in. Slam.in, Slam.out (2004/2005), Taniec śniącego ciała (2006), Tańcząc

 

Sarę Kane (2007), Manifest jaszczurki (2007), Topinambur (2008)  Ja, Agaue (2010). Aktualnie występuje w spektaklach słoweńskiej grupy Via Negativa min: w spektaklu ,,Casablanca Therapy”, ,,Wstyd”.

 

 

 

 

 

Aleksandra Bożek-Muszyńska, Anna Piotrowska

 

R.O.Z.G.R.Y.W.K.A.

 

premiera: 19 maja 2012, Warszawa, Teatr Druga Strefa

 

reżyseria: Anna Piotrowska

 

kreacja i wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Anna Piotrowska

 

muzyka: Michał Mackiewicz

 

kostiumy: Justyna Spaleniak

 

light & space: Anna Piotrowska

 

produkcja: Anna Piotrowska, eferte_FUNDACJA ROZWOJU TAŃCA

 

współprodukcja: KLUB DGW

 

współpraca: Teatr Druga Strefa

 

przedstawienie zostało zrealizowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawa Dzielnicy MOKOTÓW

 

 

 

Kolejna produkcja w kolekcji eferte firmowana nazwiskiem Piotrowskiej pt.: R.O.Z.G.R.Y.W.K.A. Tym razem został stworzony  duet osobowościowy (Piotrowska & Bożek).

 

Inspiracją do stworzenia przedstawienia był obraz Fernanda Khnopffa pt.: Memories (Lawn tenis) z 1889 r. Obraz ten  wywołuje poczucie napięcia i zawieszenia w milczącej rozgrywce pomiędzy kobietami.  Gęstość erotycznych marzeń. Wyczytane tęsknoty nierozumianej miłości. Napięcie pomiędzy graczami wynika z pragnień,  nie z chęci bezpośredniego starcia. Zawieszenie niespełnionej miłości, erotycznego spodu zawartego w masie rozleniwionej  kobiecości.

 

Tenis – rozgrywka pomiędzy graczami, których zadaniem jest odbicie piłki rakietą ponad lub obok siatki na pole przeciwnika  w sposób utrudniający jej odbiór.  Jak rozegrają grę zawodniczki Piotrowska & Bożek zaangażowane w R.O.Z.G.R.Y.W.K.Ę ?

 

 

Anna Piotrowska

 

Dyplomowana tancerka, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju  Tańca (eferte), założycielka „mufmi” w Warszawie. Zrealizowała ponad 60 przedstawień. Laureatka „SoloDuo Dance  Festival” (Budapeszt 2005/2006), juror SoloDuo (2007-2010). Stypendystka British Council Awards 2004 – Young Polish Arts  Entrepreneur. Producent przedstawień teatru tańca. Juror Doliny Kreatywnej programu TVP2 w dziedzinach taniec i  animacja kultury. Pomysłodawca i koordynator wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjnokulturalnych. Występowała na scenach w Berlinie, Brukseli, Budapeszcie, Palermo, Sztokholmie, Kirkenes, Tornio, Hammerfest, Pradze,  Bratysławie i w Polsce na najważniejszych festiwalach tańca współczesnego w Polsce (Warszawa, Bytom, Kalisz, Lublin,  Gdańsk, Poznań, Białystok i in.). Wielokrotny gość festiwalu SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005-2012).

 

Stała  współpraca ze Śląskim Teatrem Tańca. Wykładowca na PWST, Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu i AHE w Łodzi.

 

 

 

Aleksandra Bożek-Muszyńska

 

Tancerka, dyplomowany instruktor tańca współczesnego, laureatka wielu nagród teatralnych i tanecznych. Początkowo – przez prawie 10 lat – zajmowała się tańcem nowoczesnym w zespole „Klips” w Jastrzębiu Zdroju, następnie tańcem  jazzowym (3 lata – Kielecki Teatr Tańca) i ostatecznie została przy współczesnym (początkowo w Rybniku – „Navras”, Grupa  „Wahadło” i Krakowie – grupa „Hoplaaa”). W 2008 roku ukończyła instruktorski kurs kwalifikacyjny na instruktora tańca

 

współczesnego. Obecnie związana z warszawskim teatrem „mufmi”. Przedstawienia „mufmi”: „Bóg 8 Dnia”, „Usługi płatne,  czyli cała Polska plecie dzieciom”, „fall(ing) ceil(ing)”, „przesunięcie”. Twórca i współtwórca choreografii m.in.: Coaching,  Przaśny, Dystans, In Brief .

 

 

 

Michał Mackiewicz

 

Sztuką zajmuje się od dziecka. Wychował się w rodzinie artystów i w domu nauczył się malarstwa, rzeźby i rysunku. Uczył  się również gry na instrumentach – gitara, kontrabas. Przed ukończeniem studiów w Wyższej Szkole Zarządzania i Prawa  rozpoczął działalność artystyczną na profesjonalnym poziomie. Jako magister Zarządzania stara się wykorzystywać swoją  wiedzę z zakresu organizacji pracy w działalności kulturalnej.  Zajmuje się rozmaitymi dziedzinami sztuki. Łączy różne środki ekspresji: rzeźbę, klasyczne malarstwo olejne, rysunek,  fotografię i grafikę komputerową. Zajmuje się również cyfrowym nagrywaniem i przetwarzaniem dźwięku, komponuje  własną muzykę eksperymentalną. Korzysta z nowoczesnych i unikalnych technik oświetleniowych, projektuje i dokonuje  montażu specjalistycznych reflektorów i projektorów efektownych. Jego projekty to strefy artystycznego oddziaływania zaaranżowane światłem, dźwiękiem i obiektami przestrzennymi. Dzieła  sztuki do wnętrza, których można wejść i samodzielnie eksplorować, multimedialne instalacje pobudzające różne zmysły.

 

 

 

IMPREZY TOWARZYSZĄCE:

 

WYSTAWA FOTOGRAFII Marty Ankiersztejn Urban Flowers

 

Na swoich fotografiach autorka w różnych przestrzeniach miastach uchwyciła związanych ze stolicą

 

artystów tańca.  Sama Marta Ankiersztejn mówi o niej tak: ,,Jako bohaterów swojej opowieści wybrałam warszawskich tancerzy, którzy mieli za zadanie odnaleźć się w zaproponowanych przeze mnie przestrzeniach. Głównie za sprawą improwizacji szukaliśmy harmonii ciała i przestrzeni. Tancerze, których identyfikujemy z ruchem i dynamiką, na tych zdjęciach pozostają jedynie jednym z elementów obrazu. Swoim bezruchem zdają się opanowywać chaos.”

 

Marta Ankiersztejn (ur. 1986) – absolwentka Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Ukończyła trzyletnie Studium fotografii w Związku Polskich Artystów Fotografików obroną dyplomu i wystawą w Starej Galerii ZPAF. Dwukrotnie nagradzana na konkursie fotograficznym „Taniec – energia ciała i wyobraźni”, któremu towarzyszyła wystawa w ramach Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie. Regularnie publikuje na łamach miesięcznika TEATR i portalu internetowego Teatralia. Współpracuje między innymi z Instytutem Teatralnym, Instytutem Muzyki i Tańca, Fundacją Ciało/Umysł, Teatrem Studio, Teatrem Polskim, Teatrem Dramatycznym i Teatrem Powszechnym w Warszawie a także Teatrem Polskim w Bydgoszczy. Dokumentuje najważniejsze festiwale teatralne i taneczne, m.in. Warszawskie Spotkania Teatralne i Festiwal Tańca Współczesnego Ciało/Umysł. W 2012 roku otrzymała stypendium artystyczne m. st. Warszawy, w ramach którego zrealizowała projekt fotograficzny „Urbanflowers”. Wystawa prezentowana była m.in. podczas Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania w Teatrze Studio w Warszawie i Polskiej Platformy Tańca w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.

 

Od 2010 roku współpracuje z Bartłomiejem Sawką przy projektach komercyjnych pod szyldem Cinefoto.

 

 

 

Miejsca wydarzeń:

 

Biuro Festiwalowe  IMPART 2016
ul. Mazowiecka 17,

 

50-412 Wrocław
Centrum Inicjatyw Artystycznych

 

ul. Tęczowa 79/81
53- 603 Wrocław

 

 

 

IX EDYCJA  MANDALA  PERFORMANCE FESTIVAL

 

26.04 – 28.04.2013

 

 

 

26.04.2012

 

Godz:18

 

Otwarcie wystawy Marty Ankiersztejn

 

Urban Flowers

 

Biuro Festiwalowe  IMPART 2016
ul. Mazowiecka 17,

 

50-412 Wrocław

 

 

 

Godz: 19.00

 

Anna Piotrowska, Aleksandra Bożek – Muszyńska – Polska

 

R.O.Z.G.R.Y.W.K.A.

 

Marzena Krzemińska –  Polska

 

 5-7-5 HAIKU

 

Simon Tanguy –   Francja

 

Japan

 

Biuro Festiwalowe  IMPART 2016
ul. Mazowiecka 17,

 

50-412 Wrocław

 

 

 

27.04.2012

 

Godz: 19.00

 

Pink Mama Theatre – Szwajcaria

 

Freaks

 

Fernando Belfiore – Brazylia

 

Billions

 

Magdalena Tuka, Myles Stawman, Anita Wach – Polska, Wielka Brytania

 

Alive alivie – O!   /Cold Feet/

 

 

 

Spektakle dla widzów dorosłych

 

 

 

Biuro Festiwalowe  IMPART 2016
ul. Mazowiecka 17,

 

50-412 Wrocław

 

 

 

28.04.2012

 

Godz:19.00

 

Jakub Gontarski

 

praca solowa ANIMAN – I AM THAT

 

Koncepcja i wykonanie : Jakub Gontarski

 

Współpraca dramaturgiczna : Przemysław Błaszczak, Sam Alty, Agnieszka Rybak

 

Opracowanie Muzyczne : Sam Alty, Jakub Gontarski

 

Fernando Belfiore  – Brazylia

 

You must

 

 

 

Spektakle dla widzów dorosłych

 

 

 

Centrum Inicjatyw Artystycznych

 

ul. Tęczowa 79/81
53- 603 Wrocław

 

 

 

Bilety: 25, 20 zł

 

kasa biletowa od godz.12.00 : 71/ 341 94 32

 

rezerwacje do godz. 12.00: tel. 71/ 344 39 45

 

Dyrektor Generalny Biura Festiwalowego Impart 2016: Krzysztof Maj

 

 

 

Dyrektor Artystyczny Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016: Krzysztof Czyżewski