Duch(y) świąt (Opowieść wigilijna)

Duch(y) świąt (Opowieść wigilijna)

Opowieść wigilijna w Teatrze Maska przypomniała, że rzeszowski teatr to przede wszystkim instytucja czyniąca ukłon w stronę najmłodszych.

Dickens nadaje się do tego doskonale. Mamy w tekście Charlesa Dickensa: Ebenezera Scrooge’a zanurzonego w szponach mamony, czas szczególny – Wigilię, kiedy nieszczęśnik może odmienić czekający go los i trzech mentorów, Ducha Przeszłych, Obecnych i Przyszłych Świąt, próbujących obudzić w bohaterze mechanizm wewnętrznej przemiany metodą perswazji i obrazowania. W astralne ciała Duchów wcieliły się trzy aktorki (m.in. Marta Bury i Ewa Mrówczyńska), które dodały im mocnej zmysłowości. Cyniczny i skąpy bohater musi się zmienić, wszak na szczęście i osobistą realizację już dawno opracowano szczegółową recepturę – jednostka ma być społeczna i altruistyczna, o żadnym egocentryzmie i narcyzmie mowy nie ma.

Niejeden dorosły widz zapewne ocierał pot od nadmiaru patetycznych treści, jednak dzieciaki siedziały zachwycone. Scenografia uwodziła. Zrealizowana w wiktoriańskim stylu, syciła zmysły barwami, nastrojowym oświetleniem i wspaniałymi lalkami. Zadbano o każdy szczegół – były: wieża ratuszowa z zegarem, nieodłącznie kojarzące się z angielskim klimatem latarnie uliczne, wiktoriańskie stroje. Ruch sceniczny momentami przypominał elementy musicalu, kiedy aktorzy, uzbrojeni w parasolki i nienaganny wokal, z urokiem syren czarowali najmłodszych. Spektakl trwał zdecydowanie za długo, jednak to odczucie przypisuję wyłącznie sobie – reszta widowni nie zdradzała oznak znużenia. Marta Bury, Ewa Mrówczyńska i Jadwiga Domka, aktorki rzeszowskiego teatru, grały jak zawsze świetnie. Na dodatkową uwagę zasłużyła Kamila Olszewska, za wyjątkowy warsztat głosu.

Sztuka to ważna lekcja empatii i próba pokazania najmłodszym, czym są wartości. I choć tego typu tematyka może się wydawać nieco ograna, to jednak spektakl zyskuje właśnie za sprawą prostoty przekazu i dopracowanej formy. Wiktoriańska scenografia buduje magiczny i ciepły nastrój – iście wigilijny, przy którym niejeden dorosły może odkryć prostą drogę do dziecięcej radości, a niejedno dziecko – do ponadczasowych wartości.

Agnieszka Pisz, Teatralia Rzeszów
Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 124/2015

Teatr Maska w Rzeszowie

Charles Dickens

Opowieść wigilijna

tłumaczenie: Krystyna Tarnowska

reżyseria: Czesław Sieńko

scenografia: Izabela Toroniewicz-Wyszomirska

muzyka: Robert Łuczak

choreografia: Marta Bury

obsada: Marta Bury, Jadwiga Domka, Ewa Mrówczyńska, Kamila Olszewska, Natalia Zduń, Kamil Dobrowolski, Henryk Hryniewicki, Tomasz Kuliberda, Bogusław Michałek, Piotr Pańczak, Andrzej Piecuch

premiera: 22 listopada 2014