Ćwiczenia w improwizacji (Ciało myślące)

Brak pretensji i luźna atmosfera: to słowa, które pierwsze przychodzą na myśl po obejrzeniu pokazu warsztatowego, kończącego rezydencję Very Mantero w Krakowie. Nie ma on wyraźnej struktury przedstawienia: przyglądamy się zbiorowi na pół improwizowanych fragmentów, bardziej próbie niż pokazowi.

Ciało myślące to specyficzna propozycja festiwalowa. Nawet w programie nie została nazwana przedstawieniem ani spektaklem – bo też nim nie jest. Uczestniczki wykonują raczej serię ćwiczeń, przerywaną od czasu do czasu uwagami portugalskiej artystki lub kilkoma zdaniami wyjaśnienia dla widzów. Wszystkie kobiety ubrane są w dresy, tańczą na tle pustych ścian, których biel wzmaga jeszcze odczucie wtargnięcia widzów w przestrzeń sali prób. To wydarzenie skierowane chyba głównie do zainteresowanych techniką, sposobem prowadzenia warsztatów przez Verę Mantero. Nie broni się natomiast jako samodzielna propozycja artystyczna – zbyt dużo tu improwizacji, a za mało struktury. I choć nie wydaje mi się, aby docelowym produktem projektu miało być dopieszczone do ostatniego szczegółu przedstawienie, to efekty Dance Moves Cities były jednak rozczarowujące dla zewnętrznego obserwatora. Miasto nie wydaje się poruszone.

Aleksandra Spilkowska, Teatralia Kraków
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 111/2014

9 Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Kraków 4-12.10.2014.

Ciało myślące

pokaz warsztatowy kończący rezydencję Very Mantero w Krakowie

tancerki: Ewa Hubar, Agnieszka Barańska, Monika Kiwak, Magdalena Konopek-Młynarska, Marta Mietelska, Natalia Staninska, Dorota Wacek, Anna Wańtuch, Natalia Wilk

Aleksandra Spilkowska – ur. 17.08.1992, studentka wiedzy o teatrze, gdańszczanka mieszkająca w Krakowie.