Ciało jako plastyczna materia (Any-body)

Ciało jako plastyczna materia (Any-body)

Lokujący się gdzieś pomiędzy teatrem ruchu a przedmiotu, spektakl Any-body, zrealizowany przez studentki z Białostockiego Wydziału Sztuki Lalkarskiej, to pełna dowcipu, młodzieńczego wigoru i ekspresji seria etiud, która przerodziła się w pełnowymiarowy performance bazujący na pomysłowości jego autorek.

Oto bowiem dłonie, łokcie, kolana, stopy czy brzuch zostają potraktowane jako plastyczna materia, którą można formować w różnorodny sposób. Korzystając z takich środków wyrazu jak stonowane światło, minimalistyczna scenografia, proste kostiumy, pełniące również formę rekwizytów, autorki spektaklu podejmują problematykę zachowań społecznych. Ich, wykreowani za pomocą części ciała, bohaterowie przeżywają różnorodne stany emocjonalne, takie jak radość i smutek, uczestnicząc zarazem w scenach pełnych zazdrości, czy też międzyludzkiej rywalizacji. Nieobcy jest im również proces walki z własnymi słabościami, który wiąże się z samodoskonaleniem – tak w sensie fizycznym, jak i mentalnym.

Słowem kluczowym dla tego projektu wydaje się „wyobraźnia”, znajdująca się zarówno po stronie twórców spektaklu, jak i jego odbiorców. Pomysłowość studentek pozwoliła na stworzenie plastycznego przedstawienia, w którym części ciała stają się pełnoprawnymi, obdarzonymi uczuciami bohaterami. Z kolei fantazja widza pozwala mu dostrzec w zaciśniętej pięści (przy odpowiednim układzie palców aktorek) głowę lalkowej formy, a w płaszczyźnie brzucha – twarz postaci z japońskiego anime. Bez tej obopólnej relacji ciało pozostałoby jedynie materią, która nie wyrażałaby nic więcej, niż wyćwiczony korpus akrobaty wykorzystany do stworzenia pełnego przepychu gimnastycznego widowiska.

Projekt studentek z Białegostoku, współtworzony przez doskonale komponującą się ze wszystkimi częściami spektaklu i podkreślającą nastrój muzykę, to ciekawa propozycja dla widza od lat 2 do 102, którą można potraktować jak coś więcej, niż techniczny pokaz aktorskich umiejętności. Warto go obejrzeć, aby przekonać się jakimi możliwościami dysponuje każde (any) ciało (body).

Magdalena Czerny-Kehl, Teatralia Śląsk
Internetowy Magazyn Teatralny „Teatralia”, numer 149/2015

Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku

Any-Body

reżyseria: Wiesław Czołpiński, Agnieszka Makowska

scenariusz i scenografia: Magdalena Dąbrowska, Małgorzata Rytel, Milena Kobylińska

muzyka: Mikołaj Trzaska, Bobby McFerrin

obsada: Magdalena Dąbrowska, Małgorzata Rytel, Milena Kobylińska

fot. materiały teatru

Magdalena Czerny-Kehl – absolwentka kulturoznawstwa o specjalizacji teatrologicznej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W ramach studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach ukończyła kierunek Menedżer kultury. Debiutowała w Forum Młodych Krytyków. Z „Teatraliami” współpracuje od początku istnienia magazynu.