Ciało dziełem (Crocodile Princess)

Ciało dziełem (Crocodile Princess)

Dwóch izraelskich choreografów z Nowego Jorku, Lee Sher oraz Saar Harari, wniosło w mury Opery Narodowej nową jakość, rozpoczynając z impetem przygodę z 10. edycją festiwalu Zawirowania. Pełen subtelności i dzikości zarazem spektakl taneczny ukazał zupełnie inny sposób uosabiania cielesności, nowy schemat pojmowania równowagi. To rzecz o tym, dlaczego nasze poczucie równowagi mogło zostać zachwiane.

LeeSaar, tak złożona nazwa z dwóch nazwisk twórców spektaklu, miała prawo zaciekawić. Co ów duet pokazał na czołowej polskiej scenie? Twórcy Princess Crocodile zaproponowali nową formę, w którą wpletli specyficzny sposób postrzegania kobiecości i jej dojrzewania. Oparli się na metodzie Ohada Naharina pracy z ciałem („gaga”), która redefiniuje spojrzenie na samoświadomość i możliwości ciała. „Gaga” jest rodzajem terapii umożliwiającej zredefiniowanie istnienia swojego ciała i jego użyteczności. Odszukuje w zakątkach świadomości pewne jego słabości, granice, ograniczenia. Następnie doszczętnie je rujnuje, kreując podwaliny pod nową definicję. Metoda ta, demolując to, co usankcjonowane, stwarza ciału nieograniczone możliwości.

Princess Crocodile jest pełnym subtelnego klimatu dziełem fizyczności. Sztuka ta wędruje w swojej liryczności i oniryczności od bezwzględności zwartych układów choreograficznych, dyscyplinujących tancerki, do chaosu dającego im dowolność w ekspresji. Widzimy niemalże świat zwierzęcy przeniesiony na scenę. Tancerki, niczym czaple, przebierają piórka, drżą w zimnej wodzie, ulatują w stadach, są płoche i zwinne.

Metoda „gagi” wyrosła z idei oporu przeciw bezrefleksyjnemu porządkowi, któremu poddajemy naszą fizyczność. Stwarza nasze ciała od nowa. Znajduje dla nich nowe zastosowania. To zupełnie nowe wyrażenie ruchu, poczucie nowej symetrii i brak linearności, stworzyły dzieło magnetyzujące. Totalne zaskoczenie. Piękna uczta dla oczu.

Aleksandra Pyrkosz, Teatralia Warszawa
Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 108/2014

10. Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania (24–29 czerwca 2014)
LeeSaar
Crocodile Princess
choreografia: Lee Sher& Saar Harari
tancerze: Jye-Hwei Lin,Hsin-Yi Hsiang, Candice Schnurr,Hyerin Lee, Isabel Umali, Mortya Kozbur, Delphina Parenti
muzyka: Saar Harari
światła i scenografia:Avi Yona Bueno(Bambi)
kostiumy: Naomi Luppescu
koordynacja techniczna: Dan Stearns
fot. mat. organizatorów