Czarodziejski Sezam (Ali Baba i czterech rozbójników)

Nie tak dawno, dawno temu, wcale nie za górami i za lasami, lecz w białostockim klubie Fama, wystąpił Teatr Małe Mi. Sława Tarkowska i Kajetan Mojsak – odpowiedzialni za to autorskie przedsięwzięcie – przyjechali na Dni Sztuki Współczesnej, by zarazić publiczność magią swojego świata. Nie wiem jak inni, ale ja czuję się zainfekowana.

Na scenę wychodzi rodzeństwo – oboje ubrani są w kolorowe stroje, a na głowach noszą orientalne opaski. Okazuje się, że siostra i brat mieli ten sam sen – śniła im się odległa kraina i jej mieszkańcy z Ali Babą na czele. Tak zaczyna się egzotyczna opowieść, dopełniona piosenkami Artura Dwulita wykonywanymi na żywo przez aktorów. Jak w każdej baśni, tak i w tej zakończenie jest pozytywne. Dobro zwycięża, Ali Baba dzięki sprytowi wybawia z opresji brata Kasima, a zbójów wtrąca za kratki.

Scena raz po raz przeistacza się w różne miejsca akcji, np. w dom Ali Baby, las czy Czarodziejski Sezam. Zwłaszcza ten ostatni przykuwa uwagę – mieni się szczerym złotem i sprawia wrażenie prawdziwego bogactwa i przepychu. Oprócz scenografii podziw wzbudzają piękne lalki (wszak Małe Mi to teatr lalek). Mnie najbardziej ujęli czterej rozbójnicy, zwłaszcza ich mistrzowsko wykonane czerwone policzki i sumiaste wąsiska.

Można zapytać, czy to wszystko wystarczy, by zainteresować najmłodszą część publiczności. Tarkowska i Mojsak nie mają z tym problemu – już od chwili wejścia na scenę skupiają na sobie uwagę i utrzymują ją przez kolejne pięćdziesiąt minut. Co więcej, wciągają widzów do zaczarowanego świata również dosłownie, dzięki czemu dziecko, mama i tato mogą przemienić się w perskich rozbójników (oczywiście tylko na scenie!).

Przedstawienia takie jak Ali Baba i czterech rozbójników są fragmentem misternie przygotowanego i bardzo oddziałującego na wyobraźnię teatralnego świata. To szczególnie cenne w tych dziwnych czasach, kiedy dzieci wolą siedzieć z nosami przyklejonymi do ekranów telefonów komórkowych i tabletów. Jak to dobrze, że jest jeszcze teatr.

Agnieszka Domańska, Teatralia Trójmiasto
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 61/2013

 28. Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku (17–26 maja 2013)

Wędrowny Teatr Lalek Małe Mi w Warszawie

Ali Baba i czterech rozbójników

muzyka: Artur Dwulit

obsada: Kajetan Mojsak, Sława Tarkowska

premiera: grudzień 2012

fot. Michał Strokowski

Agnieszka Domańska – rocznik 1991. Studiuje Kulturoznawstwo na UG. Uwielbia musicale, a wyjście do teatru to dla niej święto. Uczy się praktycznej strony animacji kultury i biega z mikrofonem radiowym. Debiutuje na łamach „Teatraliów”, jeśli nie liczyć jej absurdalnego bloga, którego prawie nikt nie czyta. Gdańszczanka.