Afryka dzika, na nowo odkryta (Balonem przez Afrykę)

Afryka dzika, na nowo odkryta (Balonem przez Afrykę)

Teatr Bez Rzędów to miejsce, w którym główną rolę odgrywa wyobraźnia. Na niewielkiej scenie w starej kamienicy przy ulicy Krakowskiej, dzieją się rzeczy zaskakujące, odkrywcze, a przede wszystkim – zmuszające widza do współtworzenia scenografii we własnej głowie.

Punktem wyjścia dla spektaklu Balonem przez Afrykę była książka Juliusza Verne’a 5 tygodni w balonie opowiadająca o trzech śmiałkach, którzy zapragnęli odkryć źródło Nilu.

Głównym rekwizytem (aktorem?), wokół którego będą dziać się rzeczy niezwykłe, jest drabina. Początkowo stanowi ona element mieszkania, w którym spotykają się podróżnicy: doktor Samuel Fergusson, jego służący Joe oraz myśliwy Dick Kennedy. Cała opowieść jest prowadzona w bardzo tradycyjny sposób: szalony pomysł, powątpiewanie, moment decyzji, wspaniałe i niebezpieczne przygody, tragiczne i komiczne chwile, szczęśliwe zakończenie. Nie o fabułę tu jednak chodzi.

Moment odwrócenia drabiny do góry nogami, owinięcie jej materiałem oraz zapalenie lampy przy suficie jest punktem, który otwiera zupełnie inną przestrzeń. Powstały w kilka sekund balon mieści w sobie nie tylko trzech bohaterów, ich troski i radości, ale działa również jak peryskop, przez który każdy na widowni widzi swoją własną Afrykę. Wykorzystując bardzo proste środki: kilka reflektorów, drobne rekwizyty (sznurki, puszki, kredy itp.) oraz ciekawą muzykę, podróżnicy byli w stanie wykreować na scenie cały koloryt kontynentu, dla nich jeszcze w większości nieodkrytego.

Za element humorystyczny odpowiada dwójka aktorów „towarzyszących”. W zależności od sytuacji, w jakiej znajdują się doktor, sługa i myśliwy, raz stają się niebezpiecznymi dzikimi zwierzętami, by po chwili być przedstawicielami lokalnego plemienia ludożerców, Arabami czy małpami. Wydaje się, że dla twórców kwestią równie ważną jak wizualny aspekt sztuki był jej wydźwięk dydaktyczny. Spektakl powstał z myślą również o najmłodszych widzach. Nie brak w nim wyjaśnień różnych zagadnień geograficznych, fizycznych czy historycznych. Szczęśliwie te wątki wpleciono w bardzo umiejętny sposób, przez co nie widz nie miał wrażenia przedstawienia edukacyjnego.

Balonem przez Afrykę to propozycja na teatralne popołudnie z rodziną. W lekki, zabawny sposób pokazuje, jak za pomocą rzeczy codziennego użytku można stwarzać nieskończoną ilość światów. Wystarczy trochę wyobraźni, nieco zapału, kilka przedmiotów i teatr rodzi się sam. Z pewnością afrykańska wyprawa z Teatrem Bez Rzędów jest warta poświęcenia jej czasu. Dla młodych – by zainteresować literaturą przygodową, dla starszych – by odkurzyć dziecięce marzenia o wyprawie w nieznane.

 

Piotr Gaszczyński, Teatralia Kraków
Internetowy Magazyn „Teatralia”, numer 158/2015

Teatr Bez Rzędów

Balonem przez Afrykę

na podstawie 5 tygodni w balonie Juliusza Verne’a

scenariusz i reżyseria: Lech Walicki

scenografia i kostiumy: zespół

obsada: Dominika Zielińska, Jakub Sochacki, Jakub Popławski, Łukasz Pracki, Lech Walicki

premiera: 26 czerwca 2015

 

Piotr Gaszczyński (1987) – absolwent filologii polskiej oraz teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W „Teatraliach” publikuje od 2010 roku. Miłośnik groteski pod każdą postacią, fan Manchesteru United i czarnej kawy.