21. Klamra już 9 marca

Prezentację spektakli 21. Klamry zaczynamy od ubiegłorocznych zwycięzców – trójmiejskiej sceny Teatr Dada von Bzdülöw i spektaklu Duety Nieistniejące. Lepiej to zagrać niż powiedzieć. Dada von Bzdülöw na Klamrze 2013. Zwycięzcy Klamry 2012 przywożą do Torunia swój nowy spektakl. Wyjątkowy z wielu powodów. Bardzo osobisty dla obojga wykonawców, będący zaledwie ich drugim duetem od wielu lat, a do tego trudny do jednoznacznego opisania. I bardzo dobrze! Duety to 42 premiera Dada von Bzdülöw, ale zaledwie drugi „duet” założycieli i liderów artystycznych tej sceny. Krytycy się głowili, mieli różne zdania. Po spektaklu, który odbędzie się na scenie Od Nowy 10 marca, każdy z widzów sam odpowie sobie na pytanie czy Duety są sztuką dobrą, fascynującą czy nie? A my tymczasem rzucimy okiem na to, co napisali krytycy.

Trójmiejska korespondentka portalu Teatralia.pl Anna Kołodziejska pisze, że Dadowcy zdołali w tej sztuce opowiedzieć historię milcząc: Nic nie mówiąc – mówią o braku rozmowy, a to już nie lada sztuka. Sztuka, notabene, obok której obojętnie przejść nie można. Kołodziejska za największą siłę Duetów uznaje „taneczną jednię aktorów”. Dlaczego? Bo: tematyka „Duetów nieistniejących”, orbitująca wokół sytuacji dwojga ludzi, którzy zatracili zdolność komunikowania swych uczuć, doskonale wpisuje się w formę teatralną, stanowiąc materiał sceniczny tancerzy. Bo jeśli zawodzą słowa, to może złudzenie rozmowy można powołać za pomocą tańca? – pisze recenzentka.

Gabriela Pewińska z „Dziennika Bałtyckiego” (X.2011) opisuje spektakl jako historię Dwojga kochanków i opłakanego kresu ich miłości. Pewińska wraca do, zapisanego w nonszalanckim streszczeniu, patronatu ideowego sztuki: spektaklowi przyświeca tekst Jeana Baudrillarda?Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło. […] Znikasz z mojego życia, ale mimo to niezmiennie w nim tkwisz. W każdym geście, w każdym ruchu, który powielam beznamiętnie. Jak to przekłada się na scenę? Widzimy dwoje ludzi: Ona i On. Niby duet, a każde jest tu z osobna. A zatem duet, który nie istnieje – komentuje recenzentka.
Martyna Adamczak z Gazety WielkieMiasto.pl (X.2011) podkreśla, że Duety są spektaklem bardzo osobistym: „Opowiedziana jest w nich historia kobiety i mężczyzny, w krytycznej, schyłkowej fazie miłosnego związku. […] Grają tu nie tylko ciała, twarze, muzyka czy słowa. Twórcy wykorzystali w przedstawieniu nawet zapach świeżo parzonej kawy. Dziennikarka zauważa też znaczenie Mikołaja Trzaski jako pełnoprawnego współautora koncepcji spektaklu. Ceniony krytyk „Gazety Wyborczej” w Trójmieście, Mirosław Baran, w tytule recenzji umieszcza slogan padający podczas spektaklu: Lepiej to zagrać, niż powiedzieć (X.2011). Każdy artysta – w mniejszym lub większym stopniu – opowiada cały czas o sobie samym. [?] Jednak nieczęsto można spotkać tak osobiste wyznanie, jak najnowszy spektakl duetu Katarzyna Chmielewska i Leszek Bzdyl, który to momentami staje się wręcz bolesną i dosłowną wiwisekcją łączących ich od dwóch dekad więzi – pisze Baran. O Trzasce dziennikarz pisze, iż jest on swoistym „aktorem widowiska”, które oglądamy. To właśnie on jest autorem kluczowego dla tego spektaklu zdania Lepiej to zagrać, niż powiedzieć, padającego z głośników stojących na scenie.

Magdalena Zielińska, warszawska korespondentka portalu Teatralia.pl, podkreśla swoiste, świadome „niedoszlifowanie” struktury spektaklu: ruchy duetu nie są dopracowane, nie do końca wygładzone, przez co ich praca wydaje się mieć charakter work in progress i koncepcja może być ciągle rozwijana. Nazywa nawet Duety: „grą intelektu z tańcem”.
Łukasz Rudziński z Trójmiasto.pl zauważa niezwykle intymny tok wypowiedzi scenicznej łączący się z zaczerpniętym z życia tancerzy bólem, cierpieniem i rozczarowaniem, ale przypomina nam najważniejsze: że historia, którą oglądamy, właściwie może być historią każdego z nas. „To precyzyjna, dogłębna analiza rozpadu związku przegrywającego z codziennymi słabościami. […] Spektakl stawia więcej pytań, niż daje odpowiedzi. Jego niezwykle intymna formuła musi budzić kontrowersje – kończy Rudziński. Czy Duety nieistniejące w Was też obudzą kontrowersje?

Zapraszamy do Od Nowy 10 marca!

Zobacz fragmenty