19.05. - KARBIDO "Table Around Cage" w Białymstoku

19.05. – KARBIDO „Table Around Cage” w Białymstoku

KARBIDO „Table Around Cage” – audio performance/koncert

19.05.2013 r., godz. 18:00 – Akademia Teatralna, ul. Sienkiewicza 14, Białystok

28. Dni Sztuki Współczesnej 

Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury

Partner: Akademia Teatralna

Bilety: 15 zł (przedsprzedaż) i 20 zł (w dniu koncertu) do nabycia w kasie Forum, ul. Legionowa 5, Białystok, tel. 85 746 13 20

„Stolik” to najsłynniejsza realizacja Karbido – blisko godzinny audio-performance grany na specjalnym, elektroakustycznym, drewnianym stole. Prototypowy instrument „Stolik”, wymyślony i zbudowany przez muzyków, jest unikatowym urządzeniem dźwiękotwórczym o niepozornych wymiarach 125x125x90 cm. Klonowy blat niczym afrykański balafon, dwa pudłofony, atrapa didgereedoo, flet pasterski, 5-strunowa cytra, 4-strunowa gitara, 2-strunowy bas, dwa monochordy, a to połączone całym systemem mikrofonów i przetworników sprawia, że dzięki każdemu dotykowi stół staje się żywym instrumentem, skłaniającym do eksperymentów.

Pierwsza wersja „Stolika” prezentowana była m. in. podczas 24. Dni Sztuki Współczesnej (2009) i pozostawiła wśród widzów niezapomniane wrażenia! W najnowszym projekcie autorzy postanowili odrzucić teatralny aspekt widowiska i wynikające z niego sposoby narracji na rzecz wyeksponowania walorów stołu jako instrumentu muzycznego.
Muzycy skoncentrowali się przede wszystkim na precyzyjnym opracowaniu „nowych zasad gry” oraz mniej lub bardziej szczegółowych wskazówek i ram dla improwizacji. Zespół podjął dialog z metodami kompozytorskimi Amerykanina Johna Cage’a (1912-1992).
Każda z 10 części koncertu jest autonomicznym utworem, procesem bądź dziełem o strukturze otwartej, każda też penetruje inne terytoria dźwiękowego wszechświata, każda odnosi się do „cage`owskich” wątpliwości i pytań stawianych muzyce audio performance.
Nowa odsłona zespołu jest również kolejną ekscytującą podróżą w nieznane, zarówno dla samych autorów, jak i dla widzów-słuchaczy.

Prapremiera: Klub „Mózg”, Bydgoszcz, 26.10.2012
występują:
Paweł Czepułkowski
Igor Gawlikowski
Michał Litwiniec
maot (Marek Otwinowski)
realizacja live:
Jacek Tuńczyk Fedorowicz
Tomasz Sikora

KARBIDO – interdyscyplinarna grupa powstała w 2003 r. we Wrocławiu. Działa głównie w obszarze muzyki, łącząc swoje poszukiwania z filmem, teatrem, architekturą i literaturą. Jej dorobek to m. in. płyty audio, muzyczne filmy DVD, autorskie słuchowiska radiowe, koncerty fabularne, muzyka do spektakli teatralnych, cykl „Music 4 Buildings”. Współpracuje z ukraińskim pisarzem Jurijem Andruchowyczem, tworząc multimedialne koncerty do tekstów jego autorstwa (trylogia „Samogon – Cynamon – Absynt”).
Uczestnicy najważniejszych światowych festiwalach teatralno-muzycznych, m.in. World Music Days Brugge, Israel Festival czy Fringe World Perth Festival (The Best Fringe World Performance 2012 za „Stolik”).

PEŁNY OPIS:

Interdyscyplinarna grupa KARBIDO powstała w 2003 roku we Wrocławiu. Grupa działa głównie w obszarze muzyki, łącząc swoje poszukiwania z filmem, teatrem, architekturą i literaturą. KARBIDO ma w swoim dorobku (stan na 2012) osiem płyt audio, dwa muzyczne filmy DVD, cztery autorskie słuchowiska radiowe, dwa koncerty fabularne oraz muzykę do dziesięciu spektakli teatralnych. Od 2009 r. KARBIDO realizuje cykl działań koncertowowydawniczych p.n. „Music 4 Buildings”. Są to prace eksplorujące związki dźwięku i architektury – do dziś odbyło się 8 edycji, których obiektami były m.in. Wielka Synagoga w Drohobyczu, Wodociągi Białostockie, Kopalnia Guido w Zabrzu, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi, megalityczne grobowce na Orkadach, Złota Brama w Kijowie, podziemne miasto w Rzeszowie). Od 2005 r. grupa współpracuje z ukraińskim pisarzem Jurijem Andruchowyczem, tworząc multimedialne koncerty do tekstów jego autorstwa ( trylogia „Samogon – Cynamon- Absynt”) regularnie koncertując w Niemczech, Ukrainie, Czechach i Polsce. Spośród licznych prac zespołu najważniejszą i najbardziej rozpoznawalną realizacją jest „Stolik” – blisko godzinny audio-spektakl grany na specjalnym, elektroakustycznym, drewnianym stole. Prototypowy instrument „Stolik” wymyślony i zbudowany przez muzyków grupy powstał w 2006 r. na potrzeby jednorazowego wykonania, zdobywając Grand Prix nurtu OFF podczas 27 PPA we Wrocławiu. Rok póżniej zespół odniósł spektakularny sukces podczas Edinburgh Fringe Festival 2007, grając „Stolik” ponad dwadzieścia razy przy kompletach widowni i Do końca 2012 r. oprócz występów w kraju zespół odwiedził Czechy, Białoruś, Ukrainę, Słowację, Bułgarię, Austrię, Niemcy, Francję, Belgię, Holandię, Chorwację, Słowenię, Grecję, Hiszpanię, Irlandię, Anglię, Szkocję, Irlandię Pn., Izrael, Iran, Hong Kong i Australię, grając „Stolik” ponad 250 razy. Grupa uczestniczyła w najważniejszych światowych festiwalach teatralno-muzycznych – m.in. Musica Strassburg, World Music Days Brugge, VEO Valencia, Israel Festival czy Fringe World Perth Festival, podczas którego międzynarodowe jury nagrodziło „Stolik” tytułem The Best Fringe World Performance 2012. W 2013 Karbido będzie gościem specjalnym słynnej Brooklyn Academy of Music w Nowym Jorku, gdzie swoimi koncertami zainaugurują nową scenę BAM. zdobywając wyśmienite recenzje krytyków. „Stolik” jest unikatowym urządzeniem dźwiękotwórczym w formie drewnianego stołu o wymiarach 125x125x90 cm. Konstrukcja na sosnowej cardze unosi klonowy blat, przypominający swoją budową afrykański balafon; instrument zawiera w sobie także dwa pudłofony, atrapę didgereedoo, flet pasterski oraz prymitywne instrumenty strunowe: pięciostrunową cytrę, czterostrunową gitarę, dwustrunowy bas i dwa monochordy. Najistotniejszą cechą tego dźwiękowego mebla jest jego amplifikacja – za pomocą stykowych mikrofonów piezoelektrycznych, przetworników gitarowych oraz mikrofonów tradycyjnych instrument wysyła do konsoli mikserskiej 24 niezależne sygnały dźwiękowe, które poddawane są dalszym modyfikacjom. Dzięki temu nie tylko dosłownie można na stole grać – używając go w sposób perkusyjny czy melodyczny – ale też, nadrealnie wzmacniając sygnał – można „grać” dotykaniem blatu czy pocieraniem krawędzi smyczkiem (makrofonia); dzięki specyficznej instalacji mikrofonowej staje się „Stolik” żywym wzmacniaczem dźwięku sprzyjając rozmaitym preparacjom, eksperymentom i zdarzeniom dźwiękotwórczym.

„Stolik” czyli instrument

W najnowszym projekcie autorzy postanowili odrzucić teatralny aspekt widowiska i wynikające z niego sposoby narracji, na rzecz wyeksponowania walorów stołu jako instrumentu muzycznego. Muzycy skoncentrowali się przede wszystkim na precyzyjnym opracowaniu „nowych zasad gry” oraz mniej lub bardziej szczegółowych wskazówek i ram dla improwizacji. Przewodnią inspiracją dla zespołu były prace Johna Cage’a (1912-1992), stąd, w miarę „projektowania” poszczególnych wydarzeń, program ewoluował w stronę artystycznego dialogu grupy Karbido z metodami kompozytorskimi Amerykanina. Każda z 10 części koncertu jest autonomicznym utworem, procesem bądź dziełem o strukturze otwartej, każda też penetruje inne terytoria dźwiękowego wszechświata, każda odnosi się do „cage`owskich” wątpliwości i pytań stawianych muzyce. audio performance Koncert „Table Around Cage” Karbido jest wyrazem artystycznego hołdu, i jednocześnie autorefleksyjnym procesem przełamywania muzycznych przyzwyczajeń, przewartościowaniem dotychczasowych doświadczeń. Nowa odsłona zespołu jest również kolejną ekscytującą podróżą w nieznane, zarówno dla samych autorów jak i dla widzów. Lub raczej słuchaczy. Lub raczej osób ciekawych. Przede wszystkim dla nich. Program został przygotowany na zaproszenie bydgoskiego klubu „Mózg”, gdzie 26.10.2012 miała miejsce prapremiera.

https://www.facebook.com/events/144689172375749/