18 kwietnia – 1 maja 2013: Warszawskie Spotkania Teatralne

15.09.2011 Chorzow Teatr Rozrywki spektakl pt. Poloznice szpitala Sw. Zofii rez. Monika Strzepka foto Bartlomiej Sowa

 

Szekspir, Czechow, Sofokles. Masłowska, Kochanowski, Ruhl. Bezkompromisowy duet Strzępka-Demirski, odważny Jan Klata, zaskakujący Mariusz Grzegorzek, muzyczny Wojciech Kościelniak. Słowem – różne teatralne bajki. I o to chodziło twórcom tegorocznej 33 edycji Warszawskich Spotkań Teatralnych, których lokomotywą będą najważniejsze nazwiska w polskim teatrze.

Spotkania mają pokazywać teatralną różnorodność, a nie skupiać się na określonej poetyce
i docierać głównie do krytyków teatralnych – podkreśla Jacek Rakowiecki, kurator
tegorocznej edycji, który na festiwal zaprosił teatry z Łodzi, Bydgoszczy, Krakowa,
Sosnowca, Wrocławia, Chorzowa, Opola a nawet Budapesztu. Z premedytacją jednak
ominął formalne eksperymenty, zdecydował się pokazać warszawskiemu widzowi tytuły
najżywiej omawiane przez krytyków i docenione przez publiczność. Stąd w repertuarze
i kontrowersyjna opowieść Łukasza Czuja o kabarecie w obozie koncentracyjnym, i
prowokacyjny „Paw królowej” Doroty Masłowskiej z Teatru Starego w Krakowie, rewia
Moniki Strzępki o podstępnej próbie prywatyzacji słynnego warszawskiego szpitala
położniczego, czy wreszcie mocny „Wiśniowy sad” Pawła Łysaka z doskonałą scenografią
Barbary Hanickiej i znakomitymi rolami Anity Sokołowskiej, Julii Wyszyńskiej i Joanny
Drozdy.

TRAILER FESTIWALU
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=nnfa6od4Tqw

Festiwal otworzy wyróżniony w 2004 roku Nagrodą Kościelskich poemat wierszem Tomasza
Różyckiego „Dwanaście stacji”, czyli opowieść o rodzinie wyrwanej z okolic Lwowa
i przesiedlonej na Opolszczyznę. – Zachwyciłem się tym tekstem, bo jego tradycja jest
tradycją gawędy szlacheckiej. A ja tę gawędę „uprawiam” od 30 lat albo i więcej – mówi
autor adaptacji i reżyser Mikołaj Grabowski. Kolejne pozycje festiwalu to: obsypane
nagrodami na ubiegłorocznym Fringe Festival w Edynburgu „Pieśni Leara” Grzegorza
Brala z wrocławskiego Teatru „Pieśń Kozła” oraz wspomniana „Komedia obozowa”
Łukasza Czuja zrealizowana w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy. To oparta na faktach
opowieść brytyjskiego dramatopisarza Roya Kifta o kabarecie, który działał w obozie dla
Żydów w czeskim Terezinie. Bohaterem jest wybitny niemiecki aktor i reżyser Kurt Gerron,
ulubiony aktor Bertolda Brechta znany z filmu „Błękitny anioł”, w którym grał u boku
Marleny Dietrich. W Terezinie został zmuszony do prowadzenia kabaretu „Karuzela” oraz
nakręcenia filmu dokumentującego, jak dobrze żyje się Żydom w obozie. – Temat jest trudny.
Mam jednak nadzieję, że oswoimy z nim publiczność. Tak jak więźniowie getta w Terezinie
poprzez kabaret oswajali opresję. Wykorzystamy autentyczne motywy muzyczne, które
powstały getcie – opowiada Czuj. Do historycznych tematów sięga także Remigiusz Brzyk
w komedii kryminalnej „Korzeniec” zrealizowanej w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Akcja
rozgrywa się w realiach wielokulturowego, carskiego miasta wśród galerii barwnych postaci –
prawdziwych i fikcyjnych sosnowiczan.

Ważnym nurtem tegorocznej edycji będą nowe odczytania klasycznych tekstów, chociażby
Szekspirowski „Titus Andronicus”, który w ujęciu Jana Klaty jest przede wszystkim
okrutnym dramatem o ciężarze zbrodni wojennych. Szef Teatru Starego w Krakowie
swoje widowisko przygotował z polsko-drezdeńską ekipą aktorską. – W naszej realizacji
Polacy zagrają Gotów – czyli barbarzyńską nację, która później stała się Niemcami, a

Rzymianie będą grani przez aktorów niemieckich. Pokażemy na scenie autentyczne starcie
cywilizacji. Okazuje się, że rzecz o tym, jak człowiek potrafi być okrutny i obcy dla innych,
jest niebywale współczesna, nośna, a przy okazji okraszona humorem i ironią. Uprzedzenia,
ksenofobie, stereotypy świetnie się ujawniają w kontekście polsko-niemieckiej historii, która
jest i tragiczna, i groteskowa – podkreśla reżyser. Nieoczywistego odczytania doczekały
się także „Filoktet” Sofoklesa w interpretacji Barbary Wysockiej z Teatru Polskiego we
Wrocławiu, „Frankenstein” Shelley, z którego w Teatrze Muzycznym Capitol Wojciech
Kościelniak zrobił wyborny musical (po raz kolejny udowadniając, że jest mistrzem gatunku);
a nawet „Treny” Jana Kochanowskiego, czyli rockowy spektakl „A ja, Hanna” Tomasza
Hynka z Opola.

Pozycjami obowiązkowymi są także dwa mocne łódzkie tytuły „Król Ryszard III”
w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (m.in. Nagroda Złoty Yorick w Konkursie na
Najlepszą Inscenizację Dzieł Dramatycznych Williama Szekspira w sezonie 2011/2012)
; wielopłaszczyznowa tragifarsa o zawiedzionych nadziejach, samotności i śmierci, czyli
„Posprzątane” Mariusza Grzegorzka z Marietą Żukowską w roli głównej oraz świetnie
przyjęty przez krakowską publiczność „Paw Królowej” Pawła Świątka.
33 edycji będzie towarzyszył specjalny pokaz węgierskiej adaptacji święcącej triumfy
na całym świecie „Naszej klasy” Tadeusza Słobodzianka. To największy sukces polskiej
dramaturgii ostatnich lat z kilkunastoma realizacjami zagranicznymi na koncie. Sztukę
wystawiano już m.in.: w Londynie, Warszawie, Waszyngtonie, Toronto, Minessocie,
Filadelfii, Tokio, Pradze i Rzymie. – Adaptacja budapeszteńską uznano za najlepszy spektakl
sezonu na Węgrzech, dlatego została zaproszona jako gość honorowy 33 WST. Teatr im.
Józsefa Katony w Budapeszcie jest najbardziej liczącą się sceną w kraju – komentuje
dyrektor Teatru Dramatycznego Tadeusz Słobodzianek. A reżyser Gabor Mate tłumaczy:
Widzę wiele wspólnych punktów w polskiej i węgierskiej historii, przede wszystkim obecne
w sztuce koszmary XX-wiecznej Wschodniej i Środkowej Europy. Dramat porusza niezwykle
drastyczne kwestie, takie, które w erze socjalizmu zamiatane były pod dywan. To niezwykle
trudna rzecz, kiedy kraj musi skonfrontować się z zatajaną długo historią, zwłaszcza, że żyją
jeszcze ludzie, którzy byli świadkami tego wydarzenia, albo wręcz brali w nim udział.

W Małych Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, których kuratorem jest Marek Waszkiel
znalazło się 5 spektakli najlepszych teatrów lalkowych z Białegostoku, Olsztyna, Opola i
Bielska-Białej.

Wszystkie przedstawienia i spotkania z artystami będą odbywały się w warszawskim Teatrze
Dramatycznym, Teatrze Studio i Teatrze Polskim.

Spektakle dla dorosłych będą grane również z angielskimi napisami.

Strona internetowa festiwalu: www33wst.pl

Facebook: http://www.facebook.com/33WST

Bilety można kupować i rezerwować w kasach Teatru Dramatycznego /22
656 68 44, 22 632 03 70, bilety@33wst.pl/

fot. Bartłomiej Sowa, Położnice szpitala Św. Zofii, reż. Monika Strzępka