Naga kobieta wygięta w konwulsjach istnienia (Kolacja z Gustavem Klimtem)

Tytułowa kolacja z Gustavem Klimtem okazuje się o wiele mniej emocjonująca, niż moglibyśmy się spodziewać. Drogie alkohole i wyszukane dania serwuje służąca. Gustava nie ma. Dwójka bohaterów, byłych kochanków, prowadzi życie „miejskiej bohemy”. W praktyce ich interakcje wyglądają jak zawody w pretensjonalności.

Elegancko ubrani, uważnie siadający na brzegach minimalistycznych mebli Maria Zimmermann (Małgorzata Foremniak) i Witold Wolski (Piotr Polk) usilnie próbują pokazać nam, jak bardzo przejmująca jest tajemnica łóżkowego czworokąta sprzed lat, której rozwikłania jesteśmy świadkami. Te zalatujące Ibsenem podróże w przeszłość są nie tylko nieprzekonujące, lecz także po prostu nudne. Praktycznie wszystkiego dowiadujemy się zaraz na początku, a cała reszta to powtarzanie wciąż tych samych słów. Aktorzy sprawiają wrażenie wyciętych z tektury maszynek do podawania tekstu.

Być może to dramat Jacka Cygana jest tu największym problemem. Trudno winić na przykład córkę, owoc zdrady ze służącą (Ewa Porębska), że wywołuje komiczny efekt, skoro każesię jej z powagą wypowiadaćpodobne kwestie: „Żaden tyłek nie przesłoni tego, co dzieje się w duszy młodej kobiety”. Równie zabawne, choć jest to raczej niezamierzone, są słowa Marii o „nagiej kobiecie wygiętej w konwulsjach istnienia” (oczywiście tej na obrazie).

Przesadnie nienaganne maniery i sposób gry sprawiają, że uczucia bohaterów pozostawiają nas raczej beznamiętnymi. Widzom pozostaje patrzeć na konsumpcję wina z ładnych karafek i marzyć o tym, żeby też się napić. Moja recenzja jest jednak w pełni subiektywna, po zakończeniu spektaklu (ku mojemu zdziewieniu) nastąpiła entuzjastyczna owacja na stojąco. Czy była ona wywołana rzeczywistym zachwytem, czy też poczuciem, że jest to gest w dobrym stylu, pozostawię ocenie widzów.

Aleksandra Spilkowska, Teatralia Kraków
Internetowy Magazyn „Teatralia” numer 103/2014

Krakowski Teatr Scena STU
Kolacja z Gustavem Klimtem
Jacek Cygan
reżyseria: Krzysztof Jasiński
dekoracje i kostiumy: Anna Czyż, Sławomir Czyż
obsada: Małgorzata Foremniak (Maria Zimmermann), Piotr Polk (Witold Wolski), Ewa Porębska (Anka)
premiera: 31 stycznia 2014
fot. Paweł Nowosławski

Aleksandta Spilkowska – ur. 17.08.1992, studentka wiedzy o teatrze, gdańszczanka mieszkająca w Krakowie.